Om föreningen

Välkommen till SPF Seniorerna Engelbrekt

På Östermalm finns fyra SPF föreningar, vår egen, Engelbrekt, Hedvig Eleonora, Karlaplan och Gärdet-Djurgården.

SPF Seniorerna Engelbrekt bildades år 1981, och har sedan dess byggt upp aktiv och engagerande verksamhet som vänder sig till seniorer boende på Östermalm, men också boende inom övriga Stockholmsområdet. Föreningen är politiskt och religiöst obunden. Vår förening har ca. 500 medlemmar och är en av SPF Seniorernas 750 föreningar med ca. 250 000 medlemmar runt om i landet.

Om du är medlem i någon annan av SPF Seniorernas 750 föreningar runt om ilandet kan du vara Vänmedlem i vår förening.

Genom vårt breda utbud av aktiviteter för våra medlemmar, önskar vi skapa glädje och social gemenskap och motverka ensamhet bland oss äldre. Se under program för Månadsmöten, Studiebesök, Resor, Promenader, Boule, Bridge m.m.

Vi bevakar frågor som berör seniorer lokalt som t.ex. hälsa och vård, äldreomsorg, boendefrågor, trafik och har allmänt inflytande över beslut som berör seniorers behov och livskvalitet (se också under SPR). Vi anordnar informativa seminarier i syfte att öka kunskapen om hur vi t ex kan skydda oss från bedrägerier och kunskaper kring utvecklingen inom samhällets hjälp till äldre.

Årsavgiften för år 2024 är 350 kronor och betalas direkt till SPF Seniorerna.

Vill du bli ”vänmedlem” anmäl dig direkt till vår medlemssekreterare Carl Gustaf Hamilton e-post  engelbrektstockholm@spfseniorerna.se Ange namn, adress, personnummer och den förening du tillhör. Avgiften som vänmedlem är 100 kronor för 2024 och betalas direkt till SPF Engelbrekt.

Engelbrektsbladet är vår förenings egen tidning som kommer ut fyra gånger per år med bl.a. information om våra aktiviteter och konsumetupplysning. Här kan du också läsa om Digital fixarhjälp i ditt hem, Anhörigkonsulent som ger stöd till anhöriga som vårdar någon äldre anhörig, Vaktmästarservice, hjälp
från Brottsofferjouren om du blir utsatt för brott.

Medlemsförmåner har vi hos ett antal lokala företagare på Östermalm och genom Förbundet SPF Seniorerna på nationell nivå (se lista över medlemsrabatter)

Förbundets medlemstidning Senioren är en medlemsförmån och kommer ut med 9 nummer per år.

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan erbjuder vi studiecirklar och föreläsningar. Som medlem i föreningen får du reducerat pris på kursavgiften.

Genom SPF Seniorerna erbjuder Försäkringsbolaget Skandia gruppliv- och gruppolycksfallsförsäkring till förmånligt pris. Måste tecknas före 70 års ålder och gäller så länge du är medlem.

SPF Seniorernas Väntjänst på Östermalm är en ideell förening som drivs av de fyra SPF-föreningarna på Östermalm. Föreningens syfte är att kostnadsfritt bistå äldre personer på Östermalm med ledsagning till sjukhus, läkare, hårfrisör, fotvård, promenader m m. Verksamheten bygger på frivilliga insatser av medlemmar i SPF-föreningarna på Östermalm.

Du som är intresserad av att hjälpa äldre, boenden på Östermalm eller själv behöver hjälp, kontakta Kaisa Nord tel. 08 783 67 65 måndag fredag kl 10-12.

Stadsdelsnämndens Pensionärsråd, SPR
En viktig del i vår verksamhet är representationen i Stadsdelsnämndens Pensionärsråd. Den 1 juli 2023 gick Östermalms Stadsdelsnämnd samman med Norra Stadsdelsnämnden. Stadsdelsnämnden Norra Innerstaden bildades med 155 000 medborgare. I varje stadsdel finns ett pensionärsråd som skall vara rådgivande organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationer och nämnd och förvaltning i frågor som berör äldres levnadsförhållanden. Rådet ska ta initiativ till förbättringar för områdets pensionärer och får löpande information om utvecklingen av äldreomsorgen i stadsdelen. Pensionärsrådet består av fem ledamöter och fem ersättare som nomineras av pensionärsorganisationerna i området i förhållande till organisationens medlemsantal. Vår förening representeras av Christina Bergström.