2024-04-18 Medlemsmöte.
Månadsmötet den 18 april samlade ca 65 medlemmar. Efter välkomnade av Gudrun E spelade Glen Adolfsson och Peter Markström för oss. Trevlig musik och sång blandades med småprat och berättelser. Sven Ingvars, Elvis, Östen Warnerbring, Lasse Dahlkvist och låter från musikalen Chess fick publiken att svänger sig på sina stolar och ivrig klappa takten. Underhållningen avslutades med ”Stad i Ljus” och ett dacapo från Frank Sinatra. Under musikunderhållningen intog vi alla en underbar silltallrik från Puttes.
Mätta och belåtna följde lite föreningsinformation.
Gudrun E – ordförande presenterade den nya styrelsen, var och en med sin spec. uppgift i styrelsen. Mats Svensson – vice ordförande, Lucille Ahlberg – sekreterare, Klaus Lange – kassör,
Sonja Steen – programansvarig tillsammans med Mats S, Curt Ahlberg – kontakt med hemsidan och SN
Lars Bergåse – ingen klar uppgift än.
Eftersom höstprogrammet inte är klart än eftersöktes tips på aktiviteter. Yvonne L informerade om vandringen den 25 april och att teaterresan till Änglagård är fulltecknad. Kristina G berättade att Boulen startar igen den 8/5 14-16.00 på Oppeby Gård. Mats S redovisade om deltagandet vid distriktsstämman i Malmköping och seminarium om trygghetsboenden i Nyköping. Christina H rapporterade om mötet med KPR som handlade bl.a. om särskild boende och Flexbuss. Naturligtvis blev det ett lotteri som avslutning och ett stort tack till värdgruppen som hade ordnat allting så fint för oss.
Text och bild Christel Eriksson.

Nya styrelsen från vänster: Klaus Lange - Lars Bergåse - Sonja Steen - Mats Svensson - Curt Ahlberg - Lucille Ahlberg - Gudrun Engquist.

2024-03-21 Extra årsmöte samt medlemsmöte.
Månadsmötet den 21 mars startade med ett extra inkallat Årsmöte som snabbt var avklarat. Punkten på mötet var enbart att fastställa den exakta sammansättningen av styrelsen och de olika mandatperioderna.
Efter det berättade författaren Jörgen Hedman i ord och bild om Svenskbyborna, som tvångsförflyttades 1781 från ön Dagö utanför Estlands kust till dagens Gammalsvenskby i Ukraina. Sjukdomar och umbäranden under resan gjorde att endast hälften av de ca 1000 pers. som lämnade Dagö kom fram till Gammalsvenskby. Väl framme i ”det förlovade landet” var inte livet mycket lättare. Den utlovade jorden var inte färdig att bruka, svår matbrist rådde och sjukdomar härjade. Dagösvenskarna dog en efter en och gruppen bestod en period av endast 135 personer. Sakta men säkert skedde dock en återhämtning och strax efter sekelskiftet 1900 hade Gammalsvenskby 710 invånare. Berättandet fortsatte mycket intressant fram till våra dagar. Gudrun E informerade kort om olika aktiviteter i föreningen och sedan blev det naturligtvis kaffe med smörgås och det sedvanliga lotteriet innan mötet avslutades.
Text Christel Ericsson bild Christina Hernström.

2024-02-15  Årsmöte.
Torsdagen den 15 februari kom ca 65 medlemmar till vårt årsmöte. Ordförande Gudrun E hälsade alla välkomna. Lena Kock från Studieförbundet Vuxenskolan var också hos oss. Därefter hölls en parentation för avlidna medlemmar med en tyst minut. Vår underhållning New Generation spelade och sjöng finstämd ”Amazing Grace” och Gudrun läste en dikt av Bo Setterlind. Sedan var det fritt fram för musiken, som spelade och sjöng för oss hitsen man minns från det glada 60-talet, Elvis, Hep Stars, Shanes m.fl. Musik blandades med små härliga berättelser och vi fick lära oss att även pensionärer kan vabbar: V = Vårdcentralen, A = Apotek, B = Bolaget.
Sedan blev det sedvanliga årsmötesförhandlingar. Det var fantastiskt att de kompletterande valen till styrelsen skedde med så bra resultat. Vi fick en ny styrelse med 8 medlemmar. Efter mötet pratade Karl-Henry Karlsson om den nya Släbrohallen som i framtiden kan hyras för föreningsaktiviteter. Goda smörgåsar, kaffe, mazariner och naturligtvis ett lotteri avslutade mötet.
Text och bild Christel Eriksson.

2024-01-27 Blackstarevyn.
Lördag 27 januari åkte 18 till Blacksta och såg Kung Blackes Gycklare
spela en musikalisk trivselfars av Åke Cato och Mikael Neumann, ”Upp till
Camping”. Sv Turistföreningen har en årlig tävling om den bästa och sämsta
campingen. En kontrollant ska komma och kolla hur campingen sköts, det gör
ägarna väldigt nervösa, för första pris är en Gyllene tältpinne och den vill man
ju vinna, för jumbopriset är en sophink, som lockade till många glada skratt
I pausen serverades kaffe, smörgås ock kakor.
Så bra framfört av alla aktörerna i både spel och sång.
Text: Solveig

2024-01-18 Medlemsmöte
Torsdagen den 18 januari var det 62 medlemmar som kom till årets första medlemsmöte. Andreas Bergfors från Kontorex hälsades välkommen. Andreas informerade om mobilens och surfplattans olika funktioner. Platstjänster (GPS), appar, molnet, säkerhet, Bank ID, E-legitimation, QR-koden och behörigheter, swisha, sms och mms var några av de upptagna ämnen. Överföra bilder, säkerhet på nätet och vilket virusskydd ska man ha nämndes också. Andra delen i föredraget handlade lite om AI (artificiell intelligens), man kan kort beteckna det som, AI = assistent. Det var en mycket intressant avslutning på hela föredraget.

Ordförande Gudrun E hälsade 4 nya medlemmar välkomna till föreningen. Datum för tre vandringar i vår är klara. Information från KPR. Utbildning för SPFs seniorernas Hälsocoacher den 14 februari i Malmköping eventuellt åker Gudrun, Christina åker på Conference om Nära vård från KPR den 25 januari i Katrineholm. Solveig och Yvonne informerade från resegruppen, det finns några biljetter kvar till Kung Blackes Gycklare de 27 januari, Biljetterna till Änglagård söndagen den 12 maj är slut, går bra att sätta upp sig på reservlista. Mötet avslutades med kaffe, smörgås och lotteridragning.
Text Christina Hernström
Bild Christel Eriksson.