2019 Reportage o foto

Reportage

2019-12-19 Medlemsmöte

SPF Seniorerna Oppeby-Harg
Vårt sista medlemsmöte för året hade vi den 19 dec. i Oppebykyrkan.
Som vanligt så var det många som kom. Det hade dukats upp till julfest. Gröt med skinksmörgås, glögg och sång samt trevlig gemenskap. Ett lotteri avslutade mötet som vanligt. Oppeby supermarket hade skänkt en hink full med läckerheter och Kalle Wahlberg vann den. Gröten och smörgåsen stod Mat-Matte för och sången stod delar av Kiladalen sångkör för, under ledning av Helena Wanrud. Vi alla stod upp och sjöng unisont Heliga natt det var mäktigt och fin avslutning för vårt möte och därefter önskade vi varandra en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.
Nu satsar vi på verksamhet en för nästa år fullt med olika aktiviteter. Då vi även firar att föreningen har funnits i 20 år.
Text Gudrun E. Bild Christel E.

2019-11-21 Medlemsmöte
Den 21 november träffades 77 medlemmar till det sedvanliga månadsmötet.
Efter välkomsthälsningar, särskild till 2 nya medlemmar, berättade Stina Palmberg Eriksson om sina fascinerande vandringar i Nepal, landet mellan Indien och Kina. Ett bildspel underströk Stinas berättelse om djuren, naturen, människorna och deras gästvänlighet. Ibland serverades mustangkaffe, vilket visade sig att vara kaffekask. Hon fick delta i en risätarfest som kanske kan jämföras med vårt dop. Det 6 månaders barn hälsas välkommen till samhället, alla är bjudna och äter ris. Efter föredraget informerade de olika grupperna om sin verksamhet. Kaffe och smörgås med efterföljande lotteri avslutade mötet.
Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskola.
Text och bild Christel Eriksson.

2019-11-08
Fredag den 8 november var det dags för den årliga höstresan med lunch som i år gick till Öster Malma. Bussen avgick från Oppeby torg med 57 resenärer som var anmälda till resan. Men innan Öster Malma blev det ett besök på Tovetorps Forskningsstation där föreståndare Jan Alvar Lindencrona tog emot och informerade om verksamheten, som startade 1969 på Tovetorp, och att fokusområde är framförallt studier av djurs beteenden och ekologi. Fåglar var populärt forskningsobjekt men det forskades i allt från fjärilar till stora klövdjur.
Forskarnas tid på Tovetorp varierade mycket från en vecka till över ett år,
det var även vanligt med forskare från andra länder som kunde vara där i flera månader. Efter en våt och kylig rundvandring kände  s det skönt att sätta sig i en varm buss och åka vidare mot Öster Malma där det väntades mat.
Det bjöds på vildsvin alt. fisksoppa och det smakade bra. Mätta och belåtna kunde vi sedan gå in i bussen som var framkörd till porten och resan kunde fortsatte tillbaka till Oppeby torg.
Text. N-Å

2019-10-17 Medlemsmöte.
Ordförande Gudrun Enqvist öppnade mötet med att hälsade alla välkomna. En ny medlem hälsades välkommen. För underhållningen stod två glada herrar som kallar sig, Gökarna, när de är ute och underhåller. De spelade och sjöng en blandning av låtar. Mellan låtarna berättade de roliga historier och spelade korta sketcher. Allsång blev det också där de flesta sjöng med. Sedan blev det kaffe med dopp och sedvanlig information från de olika grupperna samt lotteridragning.
Gudrun tackade värdgruppen och avslutade mötet.
Text & bild Christina Hernström.

2019-09-26 Vandring Janstorpsskogen.

Torsdag 26 september samlades 28 pers från SPF Oppeby- Harg
för att göra en vandring i Janstorsskogens naturreservat. Ett
reservat på 102 hektar, som ligger på Arnölandet. Vandringen
startade vid parkeringsplatsen och det första vi kom till var torpet
Gyllennacka med anor från medeltiden, idag bara ruiner kvar som
vaktades av en maffig ask. Lite längre fram efter stigen såg vi flera
husgrunder, det var ett torp med namnet Eriksberg, det hade varit
ett dagsverkstorp, där fanns det bänkar och bord som passade bra
för en fikapaus. Vandringen gick vidare i den varierade naturen
med berghällar och mörk granskog. Nästan framme vid Gruvstugan
där man hade försökt utvinna koppar ur berget, så vek vi av på en
stig som tog oss tillbaka till bilarna. Då hade vi i det fina vädret
och den natursköna skogsmiljön vandrat ca 4 km, och kunde nöjda
och belåtna åka hem.
Text Nils-Åke, Bild Leif Järvall

2019-09-25 Resa till Sala silvergruva

Resan startade med fint väder kl 8.00.
Första stopp blev Väsby Kungsgård ett museum på historisk plats i centrala Sala. Där vi fick kaffe och smörgås. Därefter en guidad visning av museét som hade en samling av 7000 föremål. Flera av rummen var inredda med möbler från 1700- och 1800-talet. T ex ett förmak från förre DN-chefen Sten Dehlgren. Matsal och herrum innehållande möbler från tyske gruvingenjören August Heberle. Rum med jakt, fiske, musikinstrument, husgeråd, mynt, vapen mm.
Sen var dags för lunch som vi åt på Måns Ols, god mat och vackert beläget vid sjön Långforsen.
Sen gick färden till Sala silvergruva, där åkte vi hiss 155 m ner med en guide som berättade om arbetet där nere, kan inte varit lätt i denna kyla, det var bara 2 grader. Man kunde även övernatta där nere i ett bergrum, lite varmare där.
Det blev kaffe o fralla innan hemfärden, efter en mycket intressant dag.
Text o bild: Solveig L

2019-09-19 Medlemsmöte.

Torsdagen den 19/9 var det dags för månadens medlemsmöte. Ordförande Gudrun Enqvist öppnade mötet med att hälsa alla välkomna. Till dagens möte var Roland Sahl och Henning Höjer inbjudna. Roland och Henning har skrivit en bok om Nyköpings lasarett, vårdens utveckling under 1800-talet, de medicinska genombrottens tid. Den första röntgenapparaten kom till Nyköping år1903. I september 1848 blir den första dokumenterade patienten sövd med kloroform på Nyköpings lasarett. Det och mycket mer berättades. En mycket intressant föreläsning. Efter det kaffe och information från de olika grupperna. Dagen avslutades med lotteridragning.
Text Christina H Bild Christel

2019-09-13 Trivselkväll Anderslund

Fredagen den 13 september anordnades en trivselkväll av lotteriansvariga och bokcirkeln i Anderslunds festlokal.
Det bjöds på en färgglad välkomstdrink och ett bord med gratis böcker för dom som ville ha. Underhållningen av kvartetten Sjung och Le, 2 cittror,1 banjo och 1gitarr.
Under kvällen blev det allsång och frågesport.
Kaffe och hembakad kaka bjöds det på. Kvällen avslutades med lotteridragning med fina vinster.
Tack alla 57 pensionärer som bidrog till en trevlig kväll.
Text Christina H Bild Christel E

2019-09-12 Vandring Segelsta mosse.

Den 12/9 begav sig 25 pensionärer från SPF Oppeby Harg till naturreservatet vid Segelsta mosse. En intressant information fick vi av färdledaren Karl-Henry Karlsson.
Vi gick i en fin tallskog med träd upptill 200 år, som växer på hällar och mossar. Under en period under 1500-1600 tal avverkades mycket skog till kolning för järnhanteringen vid Bränn-Ekeby. Skogen har också används som betesmark.
Solen sken på oss och efter halva rundslingan tog vi fram vår matsäck. Det var en fin gemenskap och flera medlemmar berättade historier bland annat om älgar, som varit lite för närgångna. Vi såg också spår efter vildsvin.
Vår ålderman, 90 år före detta orienterare, höll farten uppe.
En härlig förmidag!
Text:Gerd Urby.

2019-08-22 Utflykt

Torsdagen den 22 augusti samlades 33 st förväntansfulla medlemmar i SPF Oppeby-Harg för en utflykt till vackra Gisesjön. Vi gick en promenad på prins Alexanders stig – en dopgåva till prins Alexander från Sörmlands län. Under promenaden träffade vi på både storlom och fiskgjuse. Därefter åt vi vår medtagna matsäck i strålande solsken vi Gisesjöns strand.
Text Gudrun L Bild Bo L.

2019-08-15 Medlemsmöte.

Torsdagen den 15 aug var det höstens första möte, ca 90 medlemmar kom. Efter välkomsthälsningen blev det underhållning direkt av vår gäst Irene Sangemark. Mycket underhållande berättade om 50-talet med allt vad det innebär av minnen och olika händelser. John Blund vaggade oss till sömns. Vi bytte filmisar och läste Kulla-Gulla och Biggles. Coca Colan kom till Sverige och en "evighetspenna" – kulspetspennan introducerades. Tonårsmodet kom med jeans och Tarzan badbyxor. Vi köpte möbler i platta paket på Ikea, sa nej till högertrafik och motboken försvann. Vi åkte med Spiesresor till Mallorca och vaknade glatt till Sigge Fürsts "Go' morron, go' morron". Glada 50-tals sånger blev det mellan berättelserna. Efter allt detta hälsade ordf. Gudrun E tre nya medlemmar särskilt välkommen och sedan blev det information om höstens aktiviteter från de olika funktionärsgrupperna. Kaffe med smörgås och lotterier avslutade mötet som vanligt.

Text : Christel E
Bild: Christel E och Kersti.A

2019-06-13 Utflykt Ängstugan
Oro i vädret under fm den 13 juni halverade fjolårets besöksantal till Ängstugan och Frälsningsarmens cafè. Vid start av den sociala samvaron kl 14.30 hade vädret dock klarnat upp. Alla beställde nu önskade godsakerna till kaffet, det fanns mycket att välja på utöver bullar och kakor. Olika pajer lockade många såsom rabarber, blåbär med flera. Vaniljsås, glass eller grädde serverades därtill. Själv valde jag en dajmtårtebit med grädde. Under ett par timmar hade vi nu det trevligt med samspråk o kaffedrickande. Vi skildes sedan åt med en önskan om en skön sommar.
Text och bild Leif Järvall.

2019-05-23 Gökotta
Torsdagen den 23 maj åkte 25 tappra SPF:are Oppeby-Harg i hagel, regn o åska till Råby för att lyssna på göken. Värdparet Kristina o Roland hälsade oss välkomna med en klurig tipspromenad vid Edstorpsbadet. Regnet ökade, men turligt nog fanns där omklädningsrum som vi använde oss av då vi åt vår egen matsäck och bjöds på grillad korv. Den enda göken vi hörde var av lera, Leif var ju med !! Regnet upphörde när vi avslutade vår gökotta. Tack till Kristina o Roland för att vi fick komma till er.
Text och bild Bo Lavén

2019-05-20 Företagsbesök Sunligth

Vi var 11 st intreserade av gamla bilar som vi fick beundra på 3dj våningen
bland stora konferanssalar och hotelrum som står sig fint mot andra hotel.
Sedan avslutade vi med Lunch i hotelets resturang.
text & foto Bertil H

2019-05-16 Medlemsmöte

Ca 77 medlemmar kom till vårens sista månadsmöte. Ordförande Gudrun Engqvist öppnade med att hälsa alla välkomna. Leif Järvall läste en rolig berättelse på östgötska. Silltallrik med bröd, potatis och dryck åts med god aptit. När vi ätit så fick vi lyssna på gruppen Visavi från Nyköping som sjöng och spelade en blandning av låtar. Barbro Gustavsson rapporterade från KPR. Lite information från friskvårdsgruppen till det blev det kaffe med dopp. Lotteridragning med fina vinster. Ordförande avslutade mötet med att tacka värdgruppen och önskade alla en skön sommar.
Text Christina H Bild Christel E.

2019-05-15 Hemliga resan

Vi var 50 st som åkte buss till Arboga som var målet för vår hemliga resa. Där fick vi guidning av Jan och Göran, medlemmar av "Jädersbruks vänner" som visar en levande bruksmiljö. Där anlade Gustav Vasa en av Sveriges första vapenmanufakturer 1551. Efter lunch på Stadskällaren var det guidning på Bryggerimuseét där vi fick höra om tillverkningen av Arboga ölet som lades ned 1981. Det blev också en historisk stadsvandring med den fantastiskt pålästa guiden Emelie. Flera kungar har passerat och bott i Arboga bl a Karl XII har legat på lit de parade här. Vi besökte kyrkan med vackra målningar och utanför var Lasse Maja begravd. Vi avslutade med kaffe och äppelkaka innan hemfärden, efter en mycket trevlig och innehållsrik dag som Sune hade arrangerat.
Text o bild: Solveig

2019-04-29 Utflykt

Utflykt med vår cirkel i Järnvägens historia måndag 29 april .

Vi var 7 stycken deltagare som åkte i två bilar för att titta på platser på Tunabergshalvön där de smalspåriga järnvägarna funnits för att frakta ut skogen till sågen i Buskhyttan. Till bryggan i Pryssgårdsviken vid Nävekvarn kom virke från Nävsjön och lastades på båt för vidaretransport ut i världen. Vi började vid Buskhyttan dit timret fraktades bland annat från Gälkhyttedammen som var ett timmermagasin för timret och där det fanns en elevator som lastade timret på vagnarna. Vagnarna drogs av bland annat loket Karolina. Så mycket av spåret syns inte nu men kom fram utefter Timmervägen och korsade vägen och in på sågområdet och ut på bryggan för timret som skulle buntas och gå vidare på båt eller i timmersläp. Nästa ställe vi tittade på var vid Ellbro där vi kunde se grunden efter lokstallet och virke från en raserad smedja, där finns även en informationstavla om järnvägen i anslutning med Sörmlandsleden. Nu åkte vi vidare till Pryssgårdsväxeln som hembygdsföreningen medlemmar grävt fram och gjort så fin. Där fanns också ett lokstall en gång i tiden. Fina informationstavlor är uppsatta i anslutning till växeln. All heder åt Sven Eriksson och hans "gubbar" i hembygdsföreningen. Så äntligen blev det dags för kaffe och smörgås i solskenet där vi bänkade oss i medhavda stolar. En hel del historier kom också fram och stämningen var god. Denna dag var det inte någon skrivning utan vi nöjde oss med muntliga frågor och svar. Efter matuppehållet gick nu färden till Gälkhyttedammen där timret förvarades tills lastning på vagnarna skedde. I strålande sol gick vi efter vallen där tågen en gång i tiden stått vid lastning av vagnarna (tänk om någon som varit med hade varit där och berättat, nu fick vi tro på Rolf). Tiden går fort när det är roligt och så även för oss. Nu åkte vi till brandtornet vid Enaren där våran friskvårdschef Nils-Åke väntade att få berätta om tornet och eldsjälarna Elsie och Kurt Nyström. Efter besöket vid brandtornet så bänkade vi oss i Nils-Åkes uteservering där vi åt potatissallad och skinka som vår reseledare ordnat. Vi tackade N-Å för hans uppskattade berättelse och åkte vidare till L:a Rosenberg i Jönåker där vi fick se det första SJ emblemet från 1876 som finns där och som suttit på stationshuset i Kimstad och som nu förvaltas av Lunda Hembygdsförening. Efter detta åkte vi mot Nyköping på motorvägen och anlände dit i "rätt tid" kl 16.15 efter 6 timmar och 45 minuter och 8 mil. /Rolf

I samarbete med SV.

2019-05-09 Vandring Kvarsebo
I gråmulet väder och +10 grader startade vår vandring 9 maj. 19 SPF:ar samlades utanför Oppebykyrkan för gemensam transport till Kvarsebo. Väl framme gick vår upptäcktsfärds längs Kvarseboån, i en mycket vacker och omväxlande terräng och kulturmiljö. Eftersom det var iskall snålblåst vid p-platsen vid hamnen tog vi med oss vår matsäck och intog den i lä i bäckravinen. Vandringen blev ca 2,6 km. Tack till Friskvårdsgruppen som alltid ordnar så fina vandringar.
Text & Bild Gerd U/Gudrun G

2019-04-25Vandring Linudden

Den 25 april samlades 37 st från Spf Oppeby Harg vid Linuddens
naturreservat. Efter info av Bo Laven startade vandringen i det
lövskogsrika reservatet där marken var täckt av vitsippor och
mindre områden med blåsippor och lungört. När vi kom in i en
beteshage och konstaterade att inga betande djur fanns där vandrade
vi ut mot strandängen, där det fanns mycket sjöfågel som
kanadagås, grågås och svanar, dock lyste havsörnen med sin från-
varo. Vandringen fortsatte genom sommarstugeområdet och ut på
berget, där passade det bra att ta en fikapaus med utsikt över
Linuddssundet, med Tjuvholmsberget på andra sidan sundet.
Vandringen fortsatte tillbaka till bilarna, men innan fick Linuddens
trädgårdmästare ett besök. Efter avslutad promenad tackades
vandringsledaren med en applåd.
Text N-Å Bild Jan Andersson.

2019-04-24 Boule
Årets första bouleträff samlade hela 18 medlemmar. Spelet och vädret var på topp.

2019-04-18 Månadsmöte

Den 18 april var det dags igen för månadsmöte. Drygt 90 medlemmar välkomnades av ordf. Gudrun E. Efter information av funktionärsgrupperna om deras olika aktiviteter hälsades Glade Glenn välkommen. Han underhöll oss med både sång och musik på sitt fantastiska dragspel. Mellan låtarna berättade han bl.a. hur han fick sitt namn. Det var Ragnar Dahlberg från "Café Norrköping" som gav honom namnet. Glenn spelade bl.a. Hawaiimusik, Ulf Peder Olrog, Evergreens, Ludgo Pelle och mycket, mycket mer. Han sjöng även av honom komponerad musik till Ruben i Krokviks dikter. Allsång blev det också. Visan "När det våras ibland bergen" sjöngs till alla möjliga melodier som t.ex. Fjärilvingar syns på Haga och 34:an, alltså en väldig trivsam och underhållande eftermiddag. Sedan serverades kaffe och smörgås och det hela avslutades med sedvanliga lotterier.
Text&Bild Christel E

2019-04-11 Vandring på Hälsans stig.

Torsdag 11 april var årets första vandring. Det samlades 25 medlemmar
vid Rosvalla för att vandra på Hälsans Stig. Innan vandringen började
informerades det att H S i Nyköping invigdes 22 nov. 2009, och att
hela slingan var 6 km, men idag siktade vi på att gå ca. 4 km. Vi gick en genväg
till Stadsfjärden och följde H S mot Vattensporten hus och Östra Skeppsbron
rundade Nyköpings hus, men vid NK- villan blev det stopp, för där vankades det
kaffe med ostmacka och kaka, det smakade mycket bra. Efter fikapausen fortsatte
vandringen via Allhegonakyrkan, Östanvägen och Bergholms väg, där det
växt upp ett nytt område med villor, sedan följde vi Lenningsväg tillbaka till
Rosvalla och cirkeln var sluten med en promenad på 4 km

Text N-Å bild Hasse G.

2019-03-21-Månadsmöte

Mars månadsmötet samlade ett drygt 80-tal medlemmar. Som vanligt hälsade ordf. Gudrun Engquist välkommen och de olika funktionärsgrupperna informerade om vandringar, fredagsruset och lunch på MammaMia första torsdagen i månaden. Trivselkvällen går av stapeln torsdagen den 5 april i Släbroskolans matsal. Barbro G påminde att huvudentrén till lasarettet är stängt fr.o.m. den 10 april och vi är hänvisade till en annan ingång.
Sedan blev det dags för vår föreläsare Andreas Bergfors från Kontorex att berättar för oss och ger oss tips när det gäller säkerhet på internet. Han pratade även om mobilen och gjorde oss uppmärksam på vad vi måste tänka på vid användandet. T.ex.: klicka aldrig på länkarna i mailen, kolla i adressfältet, var särskilt uppmärksam om du får mail från dig själv, det kan faktiskt förekomma, lämnar aldrig personuppgifter och mm. Det är även bra att har ett säkert lösenord, många tecken, siffror-små och stora bokstäver och tecken helt blandat. Det ska inte vara så lätt att klura ut.
Ett mycket intressant och givande föredrag som efterföljdes av kaffe med smörgås och det sedvanliga lotteriet.
Text & Bild Christel E.

2019-03-08 - Funktionärsträff

Fredagen den 8mars samlades 43 personer i Oppeby Gårds fritidslokal för en trevlig kväll med förtäring ihop med styrelsen. Våra funktionärer skulle uppmärksammas lite extra. Till alla olika grupper såsom Boule, Bowling, Bokcirkeln, Canasta, Friskvård, Järnvägscirkeln, Resegruppen, Värdar och Värdinnor mm. behövs det eldsjälar som tar hand om det hela. Några av funktionärerna avtackades av ordförande Gudrun E med blommor för den tid de har ställt upp för föreningen. Roland Farke underhöll med trevligt gitarrspel och sång. Lite hjärngymnastik blev det också med frågesport. Stort tack till alla.
Text & Bild Christel E

2019-02-21 Årsmöte

Torsdagen 21/2 kom ca 90 medlemmar till vårt årsmöte. Ordförande Gudrun Engquist öppnade mötet och hälsade alla välkomna, därefter hölls en parentation för avlidna medlemmar med en tyst minut. Gudrun läste en dikt och Karl-Erik Åström sjöng "Gässen flytta" av Dan Andersson. Mötet fortsatte med val av ordförande för mötet, Kurt Ahlberg och sekreterare för mötet Gudrun Gustavsson. Alla av valberedningen föreslagna val godkändes. Det blev ingen förändring av styrelsens sammansättning. Årsberättelsen visade att vi varit en aktiv förening 2018. Mötet fortsatte med kaffe och underhållning av Kalle och Anja som spelade och sjöng. Därefter skedde lotteridragningen.
Ordförande Gudrun Engquist tackade dagens värdgrupp och avslutade där med årsmötet.

Text: Christina Hernström
Bild: Christel Eriksson

2019-02-05 Möte med nya medlemmar

Den 5 februari träffades styrelsen, en del funktionärer och framför allt nytillkomna medlemmar för att lära känna varann närmare. Vid en trevlig fikastund informerades de nya medlemmarna om de olika aktiviteter som pågår i föreningen. Det berättades om t.ex. läsecirkeln, fredagsvandringarna, resor, järnvägscirkeln, boule och mycket mera. Diskussioner fördes och synpunkter lades fram. Ett mycket trevligt och givande möte ur alla synvinklar.

Text och Bild Christel Eriksson.

2019-02-02 Utflykt Vadsbro

Den 2 februari åkte vi ett gäng till Vadsbro och Kung Blackes Gycklare för att se farsen Charleys Tant. Det blir förväxlingar som det brukar bli i farser. Den riktiga tanten från Brasilien blir försenad och då är goda råd dyra, hon ska presenteras vid en middag för Mr Spettigues myndlingar. En man får agera tanten, fantastiskt spelat av Mats Frankenberg, När den riktiga tanten dyker upp blir det en del att förklara, men allt löser sig till slut. Många glada skratt blev det. I pausen serverades goda smörgåsar, kaffe o kaka. Text & Foto Solveig L

2019-01-17 Medlemsmöte

Torsdagen den 17 Januari hade vi årets första medlemsmöte. Ordförande Gudrun Enqvist hälsade alla välkomna och öppnade mötet. Det var rekord på medlemmar .Leif Järvall hälsade 5 st. nya medlemmar välkomna till vår förening. Information om kommande aktiviteter. Kiropraktor Anders Lundgren var inbjuden och pratade om sin verksamhet. Visgruppen Gott och Blandat spelade och sjöng till kaffet. Sedvanlig lotteridragning med fina vinster. Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan.