Bordtennis

Seniorer spelar bordtennis i Idrottens hus tisdagar kl 09.00 och torsdagar kl 15.00

• Svante Johnsson och Rolf Johansson spelar en match
  • 25 - 30 pigga gubbar spelar varje tisdag morgon (även torsdag eftermiddag)
  • 10 bord finns i lokalen
  • Svante Johnsson och Rolf Johansson spelar en match
  • 25 - 30 pigga gubbar spelar varje tisdag morgon (även torsdag eftermiddag)
  • 10 bord finns i lokalen

IFK Lidköping har veteranpingis för pensionärer tisdag morgon september - april. Man börjar kl 09.00 och avslutar med fika och småprat. Gruppen disponerar tio bordtennisbord på andra våningen. Man spelar också torsdagar kl 15.00 - 16.00.

Många SPF-seniorer spelar pingis i Idrottens hus. Flera deltar också i SPF:s årliga rikstävlingar. Det är en utmärkt motionsaktivitet för att träna balans och rörelseorgan!

Det brukar vara 15 - 25 veteraner som deltar vid träningarna. Ibland spelar man också mot veteraner från andra kommuner. Årskostnaden är 1 200 kronor.

Damer har deltagit sporadiskt. Fler borde ta vara på chansen till motionspingis i glada gubbars sällskap!

Om du är intresserad av motionspingis eller har frågor om detta, kontakta någon av våra kontaktpersoner!

Kontaktpersoner:
Rolf Johansson Tel: 070-328 05 40
Svante Johnsson Tel: 070-346 64 36

Pingis är hjärngympa    Hälsovinster med pingis

Forskning visar att hjärnan mår bra av bordtennis. Att fokusera bättre på en uppgift, att lägga på minnet och att fatta blixtsnabba beslut är tre delar som gynnas av spelet.
Hippocampus bildar nya hjärnceller men även nya förbindelser mellan dem som en följd av att musklerna bildar tillväxtfaktorn BDNF, en sorts gödning för hjärnan. Det leder i förlängningen till att hippocampus växer och skapar ett bättre minne.
Din mentala vaksamhet, koncentration och taktiska förmåga förbättras.
Fysiken och konditionen blir bättre.
Lägg därtill den sociala delen.
Källa: Tidningen I Form

Enligt en artikel i Svensk Pingis finns det forskning som tyder på att sporten förutom de fysiska fördelarna även är effektiv för rehabilitering vid sjukdomar som alzheimer och parkinson. Bordtennisen motionerar de delar av hjärnan som ansvarar för rörelse, motorik, strategi och beslutsfattande.

Se pigga gubbar spelar pingis