Mattcurling

Mattcurling spelas hos Föreningen Lidköpings Kampsport Sockerbruksgatan 3
i gamla Boulelokalen. För närvarande sommaruppehåll. Vi återstartar fr o m tisdag den 10 september 2024.

Lidköpings kommun har skapat förutsättningar för att pensionärer i Lidköping ska kunna spela mattcurling. Verksamheten bedrivs tillsammans av SKPF Pensionärer, PRO Lidköping, PRO Vinninga och SPF Seniorerna Lidköping.

Vi spelar hos Föreningen Lidköpings Kampsport Sockerbruksgatan 3
i gamla Boulelokalen, tisdagar kl 13.30 - 16.00. Beroende på intresse, kommer vi att rulla ut två ev. tre mattor. Tag vara på chansen att prova på att spela mattcurling!
I samma lokal kan SPF-medlemmar även spela cornhole (kasta påse i hål). Nytt sällskapsspel från USA som passar bra för pensionärer. Läs mer

Deltagare betalar 40 kronor per gång.

Mattcurling spelas individuellt eller i lag om upp till fyra personer. Målet är att få fler poäng än motståndarlaget genom att placera sina stenar inom de poängzoner som är markerade på mattan. Till skillnad från is-curling räknas alla stenar som är inom poängzonerna.
Mattcurling är en fin aktivitet för seniorer och som kan spelas av i princip alla. Mattcurling innehåller flera av de friskfaktorer som forskare framhåller som centrala för upplevd hälsa och livstillfredsställelse, bland annat fysisk aktivitet, känsla av mening och sociala relationer. Mattcurling är nog rätt bra för hjärnan också; man måste vara koncentrerad och hålla koll på allt.

Ledaransvariga

PRO Vinninga och SPF Lidköping
Kjell Jansson tel 072-155 24 18, e-post kjellcarinjansson@hotmail.com
SKPF-pensionärerna
Lisebritt Karlsson tel 070-693 61 59

Regler

Enkla regler
Mattcurlingförbundets regler

Video  från Örebro visar mattcurling

Hyra för mattcurling vid annat tillfälle

Föreningar, privata personer och företag som är intresserade kan hyra lokalen för curling fredag kväll, lördag efter kl. 14 00 samt söndagar. Eller dagtid under veckan.
Kostnad att hyra lokal 200 kr per timma.
Kostnad att hyra mattor 1. Matta 200 kr, 2. 400 kr. eller 3. 500 kr per gång.

För bokning av lokal kontakta Kjell Jansson tel 072-155 24 18, e-post kjellcarinjansson@hotmail.com