Från byavandring Norra Vram

Ulf Olofsson / Marianne Jönsson

Information från SPF:s Byavandring i N Vram.
Fredagen den 4 september hade SPF kallat till Byavandring i Norra Vram med samling på prästgården. Johnny Nilsson hade lagt upp en trevlig runda och han hade anmodat Hans Wilsson att berätta historien om prästgården. Vi fick veta att prästgården var byggd 1816 med hjälp av byborna och slottsherren på Vrams Gunnarstorp. I dag är det Billesholms Hembygdsförening som är inhysta i lokalerna.
Vi gick vidare ut på Åstorpsvägen norr ut en liten bit och in på småvägarna förbi många småtrevliga gårdar, sneddade över en hästhage med 2 glada hästar och kom ut på Källehusvägen och fram till tvättstugan. Ulf Olofsson hade vidtalat Inge Olofsson, som i dag äger stugan att komma och berätta om den, dagen till ära hade Inge tänt eld i tvättgrytan. Stugan byggdes 1906 av en andelsförening och sköttes av en kvinna som bokade tvättider och tog upp avgifter. Man har tvättat här ända fram på femtiotalet. Vattnet kommer från en källa som rinner upp strax intill stugan och avloppet går ut i bäcken bredvid. Inge är femte generationen som bor i huset mitt emot tvättstugan, han är väldigt engagerad i bevarandet av stugan.
Vandringen gick vidare bort till kyrkans östra sida där man nyligen anlagt en fin lättillgänglig minneslund.
Johnny tog oss vidare till gamla skolan och vårdhemmet som ligger mitt emot skolan, båda byggnaderna har en historia från tidigt 1900-tal. Vi gick vidare fram till gamla stationsbyggnaden som i dag inte används som station utan är privatägd, den är i ett bra skick. På vägen tillbaka till gamla prästgården passerade vi Norra Vrams gamla nerlagda smedja, här har många hästar fått nya skor och många harvpinnar blivit smidda.
Åter vid prästgården intog 23 deltagare trädgården bakom prästgården för att smälta intrycken av vandringen och njuta av det fina vädret och den goda medhavda fikan. "Vi höll avstånden helt OK."
Marianne tackade Johnny och Ulf för arrangemanget samt vandrarna för att man deltog.
Vid pennan Ulf Olofsson och Marianne Jönsson

Hans Wilsson berättar om Prästgårdens historia

Samling vid Prästgården

Vandring över ängen

Samling vid tvättstugan

Inge Olofsson skrubbar tvätt och Sven Lundblad kollar

Eld i tvättgrytan

Vattenbassängen med klappare

Tvättstugan norr ifrån

Tvättstugan söderifrån, med Inge Olofssons villa i bakgrunden

Sjukhemmet, Johnny informerar

Skolan

Stationen

Norra Vrams byasmedja

Samkväm med solsken och fika

Prästgårdens trädgård där vandringen avslutades.