Protokoll 15 maj 2017
Plats och tid: Albert Sahlin, Eslöv, måndag den 15 maj 2017
kl. 13.30-16.00
Beslutande: Tony Hansson (S) ordförande
Lena Larsson PRO-Eslöv vice ordf.
Bertil Jönsson (NKE) ledamot
Eva Rebbling (V) ledamot
Karin Jacobsson SPF 108 Vänkretsen ledamot
Ingrid Persson SPF-Bosarp ledamot
Bertil Skoog PRO-Marieholm ledamot
Anita Andersson SPF-Flyinge ledamot
Lillemor Hertzberg SPF Aktiv ledamot
Bengt-Åke Andersson SPF-Löberöd ledamot
Övriga närvarande:
Josef Johansson förvaltningschef
Johanna Elfsberg chef ekonomi och
administration
Ann-Britt Lind verksamhetschef
Louise Bråhammar it-chef
Torsten Helander stadsarkitekt
Ghazal Delafrouz sekreterare
Utses att justera: Karin Jacobsson Paragrafer nr 6-10
Justeringsplats och -tid : Vård och Omsorg den ........ 2017
Sekreterare: Ghazal Delafrouz
Ordförande: Tony Hansson
Justerande: Karin Jacobsson
§ 6 Genomgång av föregående protokoll
Ärendebeskrivning: Tony Hansson redogör för protokollet
från föregående Kommunala Pensionärrådets sammanträde.
Beslutsunderlag: Protokoll från Kommunala Pensionärrådet
2017-02-13.
Beslut: Informationen läggs till handlingarna.
§ 7 Presentation och diskussion av Eslövs kommuns över-
siktsplan
Ärendebeskrivning: Torsten Helander, stadsarkitekt på
tillväxtavdelningen, informerar om kommunens arbete med
att utveckla Eslövs centrum.
Bland annat arbetar man med att utveckla Stora torg och
Stenssons hotell som nu ägs av Eslövs bostad AB (EBO).
Kommunen samarbetar även med andra fastighetsägare
gällande frågor som berör lokaler i centrum. Den huvudsak-
liga målsättningen är att skapa ett centrum där folk vill spen-
dera tid och konsumera. Ett levande centrum som bland
annat kan bidra till att unga människor i större utsträckning
möts ute istället för över internet.
Torsten får frågan om hur man från kommunens håll resone-
rar gällande övernattning och platser för husbilar.
Svaret är att centrumutvecklingen främst handlar om de
boende i kommunen och i mindre utsträckning om turism.
Avslutningsvis lyfts behovet av cykelvägar för att öka till-
gängligheten i de centrala delarna och detta är något som
kommunen arbetar aktivt med.
Beslut: Informationen läggs till handlingarna.
§ 8 Lokalförsörjningsplan
Ärendebeskrivning: Chef för ekonomi och administration
på vård och omsorg, Johanna Elfsberg, redogör för lokal-
försörjningsplanen.
Lokalförsörjningsplanen är kommunövergripande och
Johanna arbetar med den del som berör Vård och Omsorgs
lokalbestånd.
Eslövs kommun har anställt en lokalstrateg med uppdraget
att sammanställa en kommunövergripande lokalförsörjnings-
plan. Varje förvaltning har skapat sin egen lokalförsörjnings-
plan som så småningom ska sammafogas till en gemensam.
Ett av de huvudsakliga syftena med planen är att möjliggöra
framförhållning gällande lokalbehoven och undvika situatio-
ner där behoven är akuta.
11,2% av Eslövs invånare över 65 år har positiva hemtjänst-
beslut vilket är en högre siffra än i jämförbara kommuner.
När det kommer till personer över 80 år med positiva hem-
tjänstbeslut är siffran däremot lägre än i liknande kom-
muner. Detta beror på att Eslöv har god tillgång till platser
på vård och omsorgsboenden. I andra kommuner finns dock
ofta även andra boendealternativ, så som servicebostäder
och trygghetsboenden, vilket minskar behovet av platser
på vård och omsorgsboende.
En av orsakerna till att det hitintills inte satsats på alternativ
till vård och omsorgsboenden beror på att intresset från
fastighetsägarna är svagt. De menar att de bygger för alla
och har få anledningar till att bygga för en specifik målgrupp.
Kommunen bör dock fortsätta driva på frågan. Kostnaderna
för nybyggnation är höga vilket i sin tur leder till höga hyror.
Alternativa boendeformer som trygghetsboende kan aldrig
ersätta vård- och omsorgsboenden utan ska betraktas som
ett komplement. De kan däremot möjliggöra för många att
bo kvar hemma längre och samtidigt ha tillgång till en större
social samvaro och trygghet.
För de som bor utanför tätorten ser situationen ofta annor-
lunda ut där man kan behöva ha hemtjänst för att klara av
sin inhandling. Om möjligheten funnits att istället bo på ett
serviceboende inne i tätorten med nära till service och han-
del hade många eventuellt klarat sig med mindre eller helt
utan hemtjänst.
Det finns en efterfrågan på boende i byarna, exempelvis
Löberöd, men detta är i dagsläget inte möjligt då det saknas
tillräckliga kommunikationer. Denna brist har påpekats i vård
och omsorgsnämndens yttrande över kommunens över-
siktsplan.
Beslut: Informationen läggs till handlingarna.
§ 9 Välfärdsteknologi
Louise Bråhammar är IT-chef på vård och omsorg och pro-
jektledare för förvaltningens arbete med välfärdsteknologi.
Louise är på plats för att berätta om förvaltningens nuvaran-
de digitala projekt och vad som är på gång framöver.
För tillfället arbetar förvaltningen bland annat med digital
signering, handlingshjälp över internet, digitala lås och digi-
tala trygghetslarm inom hemvården. Ett pilotprojekt med e-
tillsyn har även nyligen satts igång som fallit väl ut.
Vårdplanering på distans har också blivit aktuellt, för de som
är intresserade och när förutsättningarna finns.
Förvaltningen undersöker möjligheterna att underlätta per-
sonalens dokumentation och administration med hjälp av
tekniken. Planen är bland annat att till hösten 2017 införa
digital signering av läkemedel vilket kommer leda till säkrare
läkemedelshantering och färre avvikelser.
Det påpekas att tekniken även för med sig potentiella pro-
blem. Tekniken kan inte ersätta värdet i personliga besök
och man bör hitta en balans där tekniken används som stöd
utan att minska på vårdens kvalitet. Från förvaltningens håll
är syftet med digitalisering bland annat att skapa mer flexi-
bilitet för den enskilde.
Det påpekas i sammanhanget att det är en mänsklig rättig-
het att få bestämma själv.
Följande frågor diskuteras i smågrupper:
- På vilket sätt skulle teknologin hjälpa mig i min vardag?
- Vilka risker kan man tänka sig?
Bland det som lyfts framkommer ett antal punkter.
Det är lätt att fastna i ett fokus på riskerna med tekniken.
Men olika former av hjälpmedel kan vara en förutsättning
för att vara sjävständig i sin vardag. En sensor i badrummet
hade exempelvis kunnat vara till hjälp i händelse av att nå-
gon skulle halka och ramla. Den tekniska utvecklingen kan
inte ignoreras och det händer mycket på kort tid.
Utvecklingen kan dock innebära en risk i de fall då det leder
till minskad personlig kontakt. Att tekniken riskerar att leda
till färre personliga möten och mer tid framför skärmen.
Teknik som plattor och telefoner kan också bli svåra att an-
vända om synen, hörsel eller minnet försämras. Ytterligare
riskfaktor är om tekniken skulle drabbas av virus eller på nå-
got sätt sluta fungera. Det blir därför av största vikt att inte
fullt ut förlita sig på tekniken utan att vara beredd på att kla-
ra sig utan den. Att det finns en beredskap för potentiella
risker och att kommunen samarbetar med andra aktörer i
regionen kring dessa frågor.
Beslut: Informationen läggs till handlingarna.
§ 10 Övrigt
Vice ordförande Lena Larsson redogör för Kultur- och
fritidsförvaltningens förslag om förändrade bidragsregler för
föreningar i Eslövs kommun.
Bland de föreslagna förändringarna återfinns förslag som att
även enskilda personer ska kunna söka bidrag. Den sam-
manlagda potten kommer dock inte utökas vilket innebär att
fler ska dela på samma summa. Vidare ska en medlemsav-
gift på minst 50 kronor tas ut men det är oklart om det gäller
en central avgift eller avgift till respektive förening. Formule-
ringen om att föreningarna ska bedriva kvalitativa aktiviteter
ifrågasätts då innebörden av begreppet "kvalitativ" kan
diskuteras. Närvarokort ska tas under föreningarnas sam-
mankomster och det är otydligt om det är tillräckligt med den
närvarolista som Kommunala Pensionärsrådet fyller i.
Lena Larsson upplever att förslaget är frånkopplat före-
ningarnas verklighet.
Beslut: Informationen läggs till handlingarna.