Protokoll 15 maj 2017

Plats och tid: Albert Sahlin, Eslöv, måndag den 15 maj 2017
                      kl. 13.30-16.00

Beslutande: Tony Hansson (S)                                 ordförande
                     Lena Larsson PRO-Eslöv                    vice ordf.
                     Bertil Jönsson (NKE)                            ledamot
                     Eva Rebbling (V)                                  ledamot
                     Karin Jacobsson SPF 108 Vänkretsen ledamot
                     Ingrid Persson SPF-Bosarp                  ledamot
                     Bertil Skoog PRO-Marieholm                ledamot
                     Anita Andersson SPF-Flyinge               ledamot
                     Lillemor Hertzberg SPF Aktiv                ledamot
                     Bengt-Åke Andersson SPF-Löberöd     ledamot

Övriga närvarande:
                     Josef Johansson                       förvaltningschef
                     Johanna Elfsberg                      chef ekonomi och
                                                                       administration
                     Ann-Britt Lind                             verksamhetschef
                     Louise Bråhammar                     it-chef
                     Torsten Helander                        stadsarkitekt
                     Ghazal Delafrouz                        sekreterare

Utses att justera:  Karin Jacobsson          Paragrafer nr 6-10

Justeringsplats och -tid :   Vård och Omsorg den ........ 2017

Sekreterare: Ghazal Delafrouz

Ordförande: Tony Hansson

Justerande: Karin Jacobsson

§ 6   Genomgång av föregående protokoll
        Ärendebeskrivning: Tony Hansson redogör för protokollet
        från föregående Kommunala Pensionärrådets sammanträde.
        Beslutsunderlag: Protokoll från Kommunala Pensionärrådet
        2017-02-13.
        Beslut: Informationen läggs till handlingarna.

§ 7   Presentation och diskussion av Eslövs kommuns över-
        siktsplan
        Ärendebeskrivning:  Torsten Helander, stadsarkitekt på 
        tillväxtavdelningen, informerar om kommunens arbete med
        att utveckla Eslövs centrum.
        Bland annat arbetar man med att utveckla Stora torg och
        Stenssons hotell som nu ägs av Eslövs bostad AB (EBO).
        Kommunen samarbetar även med andra fastighetsägare
        gällande frågor som berör lokaler i centrum. Den huvudsak-
        liga målsättningen är att skapa ett centrum där folk vill spen-
        dera tid och konsumera. Ett levande centrum som bland 
        annat kan bidra till att unga människor i större utsträckning
        möts ute istället för över internet.
        Torsten får frågan om hur man från kommunens håll resone-
         rar gällande övernattning och platser för husbilar.
         Svaret är att centrumutvecklingen främst handlar om de
         boende i kommunen och i mindre utsträckning om turism.
         Avslutningsvis lyfts behovet av cykelvägar för att öka till-
         gängligheten i de centrala delarna och detta är något som 
         kommunen arbetar aktivt med.
         Beslut: Informationen läggs till handlingarna.

§ 8    Lokalförsörjningsplan
         Ärendebeskrivning: Chef för ekonomi och administration
         på vård och omsorg, Johanna Elfsberg, redogör för lokal-
         försörjningsplanen.
         Lokalförsörjningsplanen är kommunövergripande och 
         Johanna arbetar med den del som berör Vård och Omsorgs
         lokalbestånd.
         Eslövs kommun har anställt en lokalstrateg med uppdraget
         att sammanställa en kommunövergripande lokalförsörjnings-
         plan. Varje förvaltning har skapat sin egen lokalförsörjnings-
         plan som så småningom ska sammafogas till en gemensam.
         Ett av de huvudsakliga syftena med planen är att möjliggöra
         framförhållning gällande lokalbehoven och undvika situatio-
         ner där behoven är akuta.
         11,2% av Eslövs invånare över 65 år har positiva hemtjänst-
          beslut vilket är en högre siffra än i jämförbara kommuner.
          När det kommer till personer över 80 år med positiva hem-
          tjänstbeslut är siffran däremot lägre än i liknande kom-
          muner. Detta beror på att Eslöv har god tillgång till platser
          på vård och omsorgsboenden. I andra kommuner finns dock
          ofta även andra boendealternativ, så som servicebostäder
          och trygghetsboenden, vilket minskar behovet av platser
          på vård och omsorgsboende.
          En av orsakerna till att det hitintills inte satsats på alternativ
          till vård och omsorgsboenden beror på att intresset från
          fastighetsägarna är svagt. De menar att de bygger för alla
          och har få anledningar till att bygga för en specifik målgrupp.
          Kommunen bör dock fortsätta driva på frågan. Kostnaderna
          för nybyggnation är höga vilket i sin tur leder till höga hyror.
          Alternativa boendeformer som trygghetsboende kan aldrig
          ersätta vård- och omsorgsboenden utan ska betraktas som
          ett komplement. De kan däremot möjliggöra för många att
          bo kvar hemma längre och samtidigt ha tillgång till en större
          social samvaro och trygghet.
          För de som bor utanför tätorten ser situationen ofta annor-
          lunda ut där man kan behöva ha hemtjänst för att klara av
          sin inhandling. Om möjligheten funnits att istället bo på ett
          serviceboende inne i tätorten med nära till service och han-
          del hade många eventuellt klarat sig med mindre eller helt
          utan hemtjänst.
          Det finns en efterfrågan på boende i byarna, exempelvis
          Löberöd, men detta är i dagsläget inte möjligt då det saknas
          tillräckliga kommunikationer. Denna brist har påpekats i vård
          och omsorgsnämndens yttrande över kommunens över-
          siktsplan.
          Beslut: Informationen läggs till handlingarna.

§ 9    Välfärdsteknologi
         Louise Bråhammar är IT-chef på vård och omsorg och pro-
         jektledare för förvaltningens arbete med välfärdsteknologi.
         Louise är på plats för att berätta om förvaltningens nuvaran-
         de digitala projekt och vad som är på gång framöver.
         För tillfället arbetar förvaltningen bland annat med digital
         signering, handlingshjälp över internet, digitala lås och digi-
         tala trygghetslarm inom hemvården. Ett pilotprojekt med e-
         tillsyn har även nyligen satts igång som fallit väl ut.
         Vårdplanering på distans har också blivit aktuellt, för de som
         är intresserade och när förutsättningarna finns.
         Förvaltningen undersöker möjligheterna att underlätta per-
         sonalens dokumentation och administration med hjälp av
         tekniken. Planen är bland annat att till hösten 2017 införa
         digital signering av läkemedel vilket kommer leda till säkrare
         läkemedelshantering och färre avvikelser.
         Det påpekas att tekniken även för med sig potentiella pro-
         blem. Tekniken kan inte ersätta värdet i personliga besök
         och man bör hitta en balans där tekniken används som stöd
         utan att minska på vårdens kvalitet. Från förvaltningens håll
         är syftet med digitalisering bland annat att skapa mer flexi-
         bilitet för den enskilde.
         Det påpekas i sammanhanget att det är en mänsklig rättig-
         het att få bestämma själv.
         Följande frågor diskuteras i smågrupper:
         - På vilket sätt skulle teknologin hjälpa mig i min vardag?
         - Vilka risker kan man tänka sig?
         Bland det som lyfts framkommer ett antal punkter.
         Det är lätt att fastna i ett fokus på riskerna med tekniken.
         Men olika former av hjälpmedel kan vara en förutsättning
         för att vara sjävständig i sin vardag. En sensor i badrummet
         hade exempelvis kunnat vara till hjälp i händelse av att nå-
         gon skulle halka och ramla. Den tekniska utvecklingen kan 
         inte ignoreras och det händer mycket på kort tid.
         Utvecklingen kan dock innebära en risk i de fall då det leder
         till minskad personlig kontakt. Att tekniken riskerar att leda
         till färre personliga möten och mer tid framför skärmen.
         Teknik som plattor och telefoner kan också bli svåra att an-
         vända om synen, hörsel eller minnet försämras. Ytterligare
         riskfaktor är om tekniken skulle drabbas av virus eller på nå-
         got sätt sluta fungera. Det blir därför av största vikt att inte
         fullt ut förlita sig på tekniken utan att vara beredd på att kla-
         ra sig utan den. Att det finns en beredskap för potentiella
         risker och att kommunen samarbetar med andra aktörer i
         regionen kring dessa frågor.
         Beslut: Informationen läggs till handlingarna.

§ 10  Övrigt
         Vice ordförande Lena Larsson redogör för Kultur- och
         fritidsförvaltningens förslag om förändrade bidragsregler för
         föreningar i Eslövs kommun.
         Bland de föreslagna förändringarna återfinns förslag som att
         även enskilda personer ska kunna söka bidrag. Den  sam-
         manlagda potten kommer dock inte utökas vilket innebär att
         fler ska dela på samma summa. Vidare ska en medlemsav-
         gift på minst 50 kronor tas ut men det är oklart om det gäller
         en central avgift eller avgift till respektive förening. Formule-
         ringen om att föreningarna ska bedriva kvalitativa aktiviteter
         ifrågasätts då innebörden av begreppet "kvalitativ" kan 
         diskuteras. Närvarokort ska tas under föreningarnas sam-
         mankomster och det är otydligt om det är tillräckligt med den
         närvarolista som Kommunala Pensionärsrådet fyller i. 
         Lena Larsson upplever att förslaget är frånkopplat före-
         ningarnas verklighet.
         Beslut: Informationen läggs till handlingarna.