Sommarhälsning från Asta Daleen

Ordförande Asta Daleen önskar alla en skön sommar!

• pixabay.com

Rockneby i juni 2021

Kära SPF - vänner!

I denna ljuva sommartid gå ut min själ och gläd dig vid…

Ja, nu kan vi verkligen glädja oss åt att sommaren är här, att vi är vaccinerade och kan börja umgås. Vi har fått tillbaka lite av vår frihet, men vi måste agera klokt och tänka igenom det mesta vi företar oss. Midsommar lurar alldeles runt hörnet och vi gör oss redo att äta sill. nypotatis och jordgubbstårta till kaffet. Vi hoppar som grodor runt en stång täckt med löv och blommor och vi binder midsommarkransar. Traditionen att fira midsommar går långt tillbaka i tiden och kan spåras till 1500 – talet. För mig är midsommar främst förknippad med ljusa nätter och är startskottet för sommaren.

Här kommer lite information från föreningen:

• Den 17 juni hade vi vårt årsmöte vid Sanna Bygdegård. Ett 60 – tal medlemmar kom och vi hade en ljuvlig eftermiddag tillsammans i en underbar miljö. Dagens ordförande var Bertil Danielsson och sekreterare Sven – Gunnar Josefsson. För parentationen svarade Sylva Swärd. Helena Juneberg och Birgitta Strümpel bjöd på vacker sång och musik.

Jag fortsätter att vara ordförande ytterligare ett år. Styrelsen är densamma som förra året.

• Webb – kafè den 29 juli kl. 15:00 – 16:00
  • Den 14 augusti kl. 15:00 planerar vi sommarfesten i Allaktivitetshuset. Pia Nilssons kör Svart på Vitt underhåller. Det blir grillbuffè och tårta. Anmälan före 31 juli till

Inez Gunnarsson 070-321 98 37. Vi följer FHM:s restriktioner.

• Körövningen börjar den 6 september kl. 09:30 i Mariagården. Ledare är Sylva Swärd.
  • Den 30 september blir det Gammaldags kafferep kl. 15:00 med musik och utställning i samarbete med Förvaltningsföreningen Rockneby Allaktivitetshus.
  • Reseombud Lars – Eric Fredriksson planerar en resa för 2022 i 5 dagar till Västkusten med utflykt över broarna, båtturer och promenad. Besök i museum, säteri, krukmakeri, vi får se hällristningar och pärlband av fiskesamhällen. Vi åker till Taube-land, Handelsman Flink och till Skaftö (Saltön). Det blir Taube - afton och en dignande Västkustbuffè. Helpension i 4 dagar. Vi åker med Gårdbybuss.

Som avslutning av denna sommarhälsning vill jag dela med mig av en favorit, Harry Martinssons dikt Juninatten.

” Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme, varken tidig eller sen.

Insjön håller kvällens ljus, glidande vattenspegeln eller vacklande vågor, som långt innan de har mörknat spegla morgonsolens lågor.

Juninatt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess skymning och bärs bort mot ljusa hav.”

Jag önskar er alla en skön sommar. Ta hand om er och njut av den svenska sommaren.

Hälsningar från Asta.