Resa i Vessigetrakten

I en fullsatt buss gav vi oss iväg på resa en regnig dag den 14 april.
Vi besökte Svartrå kyrkan och fick bl.a. veta att målningarna var gjorda av samma person som måla i Tvååkers kyrka.

I Loricks smedja visade smeden hur han gör sina konstverk. Även här finns koppling till ljus/vashållaren vid minneslunden i Tvååker.

Efter lunch på Ekholmen besökte vi Fågelboet, August Bondessons hem.
Kristina Brixson, Länsmuseet Varberg, gav oss en intressant bild av hans liv.

På hemvägen stannade vi till vid Ätrafors. Sven Karlsson, Askome hembygdsförening, berättade om platsen och bevakningstornet. Vädret gjorde att vi stannade kvar i bussen.