Vårfest 2018

Maj månadsmöte
Varmt, trångt och trivsamt. Lägg sen till nyfångade räkor och härlig tårta så kan det inte bli bättre.
När SPF Tanumskusten bjöd in till månadsmöte en av månadens skönaste kvällar kom nästen 90 medlemmar till Folkets hus i Havstensund för att frossa i räkor så färska att de nästan sprätte i lådorna. Ordförande Marianne Welander hälsade välkomna och presenterade även kvällens två gäster – Tomas Karlsson från Resemakar´n och Roland Andersson hemvaktmästare.
Tomas presenterade i ord och bild den resa till Krakow som föreningen planerar att genomföra i Resemakar´ns regi 30/9 – 7/10. Sevärdheter som saltgruvan i Wieliczka, vandring i de judiska kvarteren, Auschwitz och även ett besök på en vingård lockade säkert många att följa med på resan.
Så följde en stund av högsta njutning. Räkor så mycket man orkade följda av en sagolikt god tårta bakad av festkommitténs Aina Nyberg. Och när man till slut inte orkade mer var det Roland Anderssons tur att ta över scenen.
Och som han gjorde det! Roland berättade om sin tjänst som hemvaktmästare i kommunen, om många ensamma äldre och om många möten. Mest var det nog gardiner som skulle bytas men även avfrostning av kylskåp, brandvarnare och trädgårdsmöbler. Många roande episoder kunde han också berätta. Hans engagemang för sitt uppdrag var tydligt. Och som den entertainer han även är, varvade han allt detta med att sjunga och spela gitarr. Publiken kunde sjunga med i många av låtarna men Roland sjöng även andra lokala varianter på härligt bygdemål.
Tiden går fort när man har trevligt men till slut framförde Marianne allas tack till festkommittén och önskade alla en skön sommar. Och så vandrade vi ut i den vidunderligt sköna sommarkvällen