40- års jubileum på Tanumstrand

Vad är väl en jubileumsfest för SPF Seniorerna Tanumskusten på Tanumstrand?

Den kan vara trist och tråkig – och alldeles, alldeles underbar!

Och alldeles underbar tyckte de ca 170 medlemmar samt gäster, som deltog i 40-årsfirandet, att kvällen var.

Man åt gott: efter välkomstdrink väntade en trerättersmiddag medvalfria drycker.

Ordförande Marianne Welander hälsade alla välkomna och berättade isitt välkomsttal om händelser, som inträffat det år då föreningen bildades.

Föreningen bildades 1977 efter en kurs på Viks skola om ”År medinnehåll” som ”Fjällbacka – Kämpersviks Pensionärsförening”. Föreningen var nummer 350 i vad som då hette ”Sveriges Folkpensionärers Riksförbund” – idag ”SPF Seniorerna”.

Föreningen fick snabbt en livaktig verksamhet med studiecirklar, musik- och teaterverksamhet, sportaktiviteter, resor, månadsmöten och fester.

En liten ”minnesskrift” och ett bildspel berättade om detta underfesten.

Så blev detunderhållning av ”Dear Paul”, fem proffsiga musikanter, som framträdde med egenskrivna och andras låtar - mångaskrivna av någon med namnet Paul.

Gratulationeri form av tal och blommor framfördes från de närliggande SPF-föreningarna i Kville, Tanumshede och Strömstad. Även distriktsstyrelsen och Studieförbundet Vuxenskolan gratulerade till en livaktig verksamhet genom åren och överlämnade penninggåvor och blommor.

Kommittén som arrangerat festen har bestått av Marianne Welander, Arne Sandelin, Stig Andersson och Ulla Andersson. De kan känna sig nöjda över kvällen.

Nu återgårföreningen till den mer vanliga verksamheten. Nästa möte är höstfesten i Havstenssund , därefter julmarknadsresatill Gunnebo slott och så julavslutning med Luciafirandeoch jultallrik i Fjällbacka-Service.
Så var jubiléet över.

Receptionistenpå Tanumstrand frågade de sista som lämnade festen – vem hade glömt sina skor?

Text: UllaAndersson
Foto: Jurgen Wickert