Bohusresan

Växjö SPF på lycka bohusresa.

SPF Seniorerna Växjö i Bohuslän

Växjö föreningens landskapsresa var i år Bohuslän. Vi var 47 st som åkte med Morgan Hjalmarssons buss. Morgan hämtade oss vid Växjö Domkyrka på fredagsmorgonen. På Fars Hatt i Kungälv som ligger nedanför Bohus fästning åt vi lunch. Vår guide Bertil Jonshamre anslöt sig till gruppen. Resan gick vidare till Steningssund, över Tjörnbroarna och ut till Rönnäng, där en båttur väntade oss. Ut på Marstrandsfjorden till Åstol, där vi gick en trevlig promenad i det gamla fiskeläget och båt tillbaka till Rönnäng. Valla kyrka passade vi på att besöka. Ljungskile folkhögskola var vår bas där vi sov, åt frukost och middag. På kvällen var det välkomstsamling med programinformation.
På lördagen bar det västerut till kusten och färjan över Gullmarsfjorden och vidare till Skomakarhällen. Vi gick på den riksbekanta bryggan i Smögen som på högsäsongen är full med folk men nu var det bara vi som gick där i det fina soliga vädret. Vi fortsatte resan med en båttur genom Sotenkanalen till Hunnebostrand. Kaptenens fader berättade historier under hela resan. Lunchen åt vi i skärgården. På vägen hem besökte vi Svenneby gamla kyrka, Bohusläns äldsta. På kvällen var det skaldjurs buffe' och Taube-afton under dragspelande Otto Falk.
På söndagen åkte vi norrut till Strömstad där vi tåg båten ut på Kosterhavet. Sveriges enda marina nationalpark. Tåg åkte vi för omväxlingens skull på Syd Koster med lunch på Hotell Koster. Naturum-Kosterhavet gav oss en bra inblick i den marina miljön. Inblick 3000 år tillbaka fick vi också via hällristningarna och Vitlycke museum. Tänk om ristningarna kunde tala till oss! På vägen hem till Ljungskile passerade vi Grebbestad och Fjällbacka.
På måndagen påbörjade vi vår hemresa via Orust ut till Flatö med handelsman Flink. Fiskeläget Grundsund som är ett gammalt genuint fiskeläge och mera känt från TV-serien Saltö besökte vi. Lunch på Gullmarsstrand vid havet. Därefter på börjades hemresan till Växjö. På hemvägen blev det ett kort stopp då vi fick en liten men väl så god hamburgare.
Tack Bengt Bark och Kerstin Paulsson samt vår fantastiskt duktige guide, Bertil Jonshamre, för en mycket fin resa och alltför mycket god mat.
Text och Foto: Arne Lundblad

Här är mer om resan, ett bildspel av Werner Törnblom:

Markera länken, kopiera länken (ctrl+c) och klistra in (ctrl+v) i sökrutan.

Välkomstsamling och programinformation på Ljungskile folkhögskola.

På båten från Rönnäng till Åstol.

På Åstol vill man visa att man inte är fattig och därför målar alla husen vita.

Fiskebodarna är röda, men vem vill bo i ett rött hus?

Kändisar har sommarhus på Åstol.

Valla kyrka har kistor i källaren som de gärna visar.

Svenneby gamla kyrka som är Bohusläns äldsta, 1100-tal.

Vi var åtta, varav fyra på bild, som klarade utmaningen och vi fick en fantastiskt fin utsikt över skärgården.

På Flatö besökte vi handelsman Flinks affär men det blev nog inga stora affärer.

Minnena från resan är många men mest minns vi nog de vackra fiskelägena.