Läs allt om rut och rot

Från nyår blir reglerna om rut- och rotavdragen ännu förmånligare. Då går det att få rutavdrag för hjälp med datorn och andra digitala verktyg. Plus mycket annat. Texten är hämtad från skatteverkets hemsida.

Rot- och rutarbete.
Du kan få göra avdrag från din skatt för arbetskostnaden när du anlitar någon för reparation, underhåll samt ombyggnad och tillbyggnad (rot). Du kan också göra avdrag för hushållsnära tjänster, inklusive flyttjänster, reparation och underhåll av vitvaror och IT-utrustning (rut). Material och resekostnader ger däremot inte rätt till rot- och rutavdrag.
Regeringens förslag: Helt ny skattereduktion för privatpersoner som installerar grön teknik
I budgetpropositionen för 2021 föreslår regeringen att de nuvarande stöden till privatpersoner för solcellssystem, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon ersätts av en skattereduktion för installation av grön teknik. Detta i syfte att underlätta klimatomställningen. Avdraget ska fungera på liknande sätt som rot och rut, så att köparen får avdraget direkt på fakturan.

Om förslaget går igenom gäller det installationer som utförs och betalas från och med 1 januari 2021.
Förslaget innebär att en skattereduktion ska gälla kostnaderna för arbete och material vid installation av grön teknik. Skattereduktionen ges för de debiterade kostnaderna för arbete och material med
• 15 procent för installation av solceller
• 50 procent för installation av lagring av egenproducerad elenergi
• 50 procent för installation av laddningspunkter till elfordon.

Skattereduktionen utformas med en fakturamodell som liknar den som finns för rot- och rutavdrag så att köparen får avdraget direkt vid köpet. Skattereduktionen får uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

För rätt till skattereduktion krävs att den utförda installationen är hänförlig till hushållet för den som begär skattereduktion eller hens förälder. Föräldern ska vara bosatt i Sverige.

Om förslaget går igenom kommer mer information att läggas upp på skatteverket.se. För att få veta mer just nu hänvisar Skatteverket till Prop. 2020/21:1 , sidorna 185 och 280, som finns publicerad på regeringen.se.
Regeringens förslag: Rutavdraget utvidgas med nya tjänster nästa år
I budgetpropositionen för 2021 föreslår regeringen att rutavdraget utvidgas med fyra tjänster. Samtidigt höjs taket för avdraget till 75 000 kronor.

Om förslaget går igenom gäller det arbeten som utförs och betalas från och med 1 januari 2021.
Rutavdraget föreslås utvidgas med fyra nya tjänster:
• Vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning, inklusive transport av tvätten.
• Möblering av bostad, inklusive montering av möbler. Inredningstjänster ingår dock inte.
• Transport av bohag dels till andrahandsbutiker, loppmarknader och liknande där bohaget kan komma till återanvändning, och dels till och från magasinering.
• Enklare tillsyn av en bostad, exempelvis ta in posten, vattna blommor, spola kranar och toaletter.

För tvätt och transport till återanvändning ska arbetskostnaden schablonberäknas till 50 procent av totalkostnaden. För övriga tjänster ska faktisk arbetskostnad anges.

Taket för rutavdraget föreslås också höjas till 75 000 kronor per person och år, jämfört med dagens 50 000 kronor. Rotavdraget kvarstår med max 50 000 kronor per person och år.

I lagrådsremissen föreslås även att beslut om återbetalning av felaktigt utbetalda rot- och rutavdrag ska gälla omedelbart. Man föreslår dock också att utförare ska ha rätt att begära anstånd gällande återbetalningen.

Om förslaget går igenom kommer mer information att läggas upp på skatteverket.se. För att få veta mer just nu hänvisar Skatteverket till Prop. 2020/21:1 , sidorna 213 och 233, som finns publicerad på regeringen.se.

Så här fungerar rot- och rutavdraget
Du som köper rot- eller ruttjänster ansöker inte själv om rot- eller rutavdraget. Det gör den som har utfört arbetet. Hen drar av en del av arbetskostnaden på fakturan till dig. Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt max 50 000 kronor per person och år. Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
• Rot- och rutavdragets storlek
• Så här fungerar rot- och rutavdraget
Villkor för rot- och rutavdrag
Du måste bo i bostaden och äga den för att få rotavdrag. Den du anlitar får inte vara närstående till dig. Fler villkor för att få rot- och rutavdrag hittar du här:
• Villkor för att få rotavdrag
• Villkor för att få rutavdrag
Kontakta oss
Behöver du kontakta oss kan du antingen ringa Skatteupplysningen 0771–567 567 eller mejla din fråga via vårt formulär.