Om SPF Seniorerna Jönköpingsdistriktet

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden organisation. I hela Sverige finns närmare 250 000 SPF:are!
Distriktet har 46 föreningar och 9 998 medlemmar (1 jan 2024).

Distriktet leds av distriktsstyrelsen, och har 5 kommittéer med följande ansvar:

PR-kommitté: marknadsföring och rekrytering
Folkhälso-kommittén: friskvård och motion
KPR-kommittén: kommunala pensionärsrådet
LPR-kommittén: länspensionärsrådet
Utbildningskommittén: utbildningsfrågor och digitalisering

Kommittéernas uppgift är bl.a. att hålla koll på aktuella frågor inom respektive område och ordna utbildningar och konferenser för föreningarnas ombud. På så sätt har alla föreningar möjlighet att samarbeta och ha ombud som är insatta och pålästa i sina områden, för att på olika sätt inspirera vidare i föreningarna.

Andra viktiga funktionärer är t.ex. (precis som i föreningarna!) valberedare, revisorer, webbredaktörer och medlemsregisteransvariga.

I distriktsstyrelsen finns också en kontaktperson för varje förening. Om din förening har frågor är ni varmt välkomna att höra av er!

SPF Seniorerna ska:

• ta tillvara äldres sociala och ekonomiska intressen samt bedriva lokalt, regionalt och nationellt påverkansarbete.
  • arbeta med frågor om äldres hälsa och omsorg, boende, ekonomi samt rätt att arbeta.
  • informera, skapa debatt och påverka i frågor som berör seniorer.

SPF Seniorerna jobbar för gemenskap, ett livslångt lärande, folkhälsa och friskvård, omsorg, pensionsfrågor, digitaliseringsfrågor, och mycket annat, på ett nationellt plan, men också regionalt och inte minst lokalt i våra föreningar!

På respektive förenings hemsida kan du läsa vilka aktiviteter just den föreningen har.