2016-12-10 Julfest hos SPF Seniorerna Orsa

Orsa dragspelsklubb spelade på julfesten

Julfest hos SPF Seniorerna Orsa
Traditionsenligt så var det dags för årets julfest hos SPF Seniorerna Orsa. Många hade tagit sig till Hembygdsgården där man möttes av musik från Orsa dragspelsklubb. Här kunde man glöggmingla och träffa gamla vänner i väntan på att julfesten skulle ta sin början.

Föreningens ordförande tar så till orda och hälsar alla hjärtligt välkomna till årets upplaga av julfest.

En frågelek med kluriga frågor stod sedan på programmet. Likaså Tomtens årliga besök som tolkades av Spiris Kerstin.

Innan julbordet kunde tas i besittning, gjorde ordförande en lyckad regeltolkning om hur man skall bete sig för att kön till julbordet skulle flyta så smidigt som möjligt.

Strävan var även i år att julbordet skall bestå av lokalproducerade produkter och på bordet fanns allt man kunde önska sig i juletid. Det var mycket mat och det var god mat, som inför denna dag ställts i ordning under överinseende av Birgitta Jemt.

Eftermiddagen började gå mot kväll och efter maten spelade Orsa dragspelsklubb upp till dans. Det var många dansanta par som fyllde ett för kvällen perfekt dansgolv innan det var dags för kaffepaus och historieberättande av Nisse Tällberg.

Tiden var nu mogen för lottdragning och därmed möjligheten att vinna något fint till jul, kanske en julskinka eller ett presentkort.

Innan det var dags att fortsätta dansen riktades ett spontant tack till familjerna Hållén, Westerhagen, Jemt samt Mona Lindh för en väl genomförd julfest. I de bakre environgerna fanns ytterligare några från festkommittén.

Ordförande tog därefter tillfället i akt att tacka alla som kommit och tagit del av denna julfest och han informerade även om att till nästa månadsmöte, i januari, får vi besök av Tur Åke Lindqvist från Malung, världsbekant i hela Öje. Det meddelades också om att Jon Norberg "känd från radion" och Billy Opel kommer att gästa oss under våren. Något att se fram emot och därmed var det fritt fram för mer mingel och dans tills orkestern tyckte tiden var mogen att spela upp till sista dansen.

Text och foto Hasse Ekström