2016-11-26 Månadsmöte med Sjåssum

Lennart, Annika, Anette och Pelle i Sjåssum

Rapport vid månadsmöte
Mötet öppnades av ordförande Bernt Westerhagen som hälsade de närvarande välkomna. Ett 80-tal medlemmar hade sökt sig till Hembygdsgården för att ta del av informationen och musikunderhållning som var utlovad. På årets sista månadsmöte informerades det om att vi har fått nya medlemmar som hälsades välkomna och att anmälningarna till julfesten, lördagen den 10 dec måste göras snarast. Sedan följde rapporter från Friskvård, Reseansvarig och Festkommitténs dansansvarige om deras verksamheter.

Från Hälsa och Friskvård
Under 2016 startade vi promenad och stavgång i samarbete med PRO. Vi utgår från PRO- lokalen och har som målsättning att vara ute ca en timme med återsamling vid lokalen för fika och skvaller om diverse stora händelser i Orsa. Under våren har vi varit 12-13 personer och i höst 15-16 som mött upp vid lokalen kl 10,00 på måndagar för att ansluta sig till den runda som passar bäst. Det brukar bli 3 grupper där den längsta vändan drar iväg via skolan över Bunk genom campingen och tillbaks. Mellanrundan går via campingen/alt Berget och tillbaks. Samt lilla rundan där det går utmärkt att gå med rollator efter ån runt Lillåhemmet och tillbaks. Alla har hittills kommit tillbaks så inga svinn har rapporterats. Sista stavgången och promenaden går av stapeln nästa måndag den 5 dec. Därefter gör vi uppehåll över jul och nyår och startar igen måndag den 16 januari 2017.

Vattengympan har tuffat på som vanligt och varit välbesökt och de 15 tisdagar som gympan skall pågå är snart till ända. Omkring 25 damer och 3 herrar har av och till utnyttjat möjligheten till en härlig motionsform som vore värt att testa någon gång. Hyfsat varmt i vattnet och bara gympagruppen i bassängen bidrar till en härlig stämning. Säsongen avslutas den 13e december då kanske Lucia hälsar på, vem vet. Nästa säsong startar Tisdagen den 10e januari klockan 16.00, omklädda och klara i Orsa sporthall. Efteråt finns möjlighet att basta.

Från Dansansvariga i Festkommitten
Danssäsongen 2016 började i vintras med en rivstart och fram tills nu har vi haft 8 bra besökta danskvällar. Genomsnitt har det varit över 100 dansande gäster per gång, som öser beröm över lokalen, orkestrarna och det bemötandet de får från vår personal. Ambitionen är att genom bokningar av bra och pålitliga orkestrar skall även nästa säsong bli uppskattade av dansfolket. Nästa säsong drar igång 24 februari 2017 och vi är helt inställda på att kunna hålla fortsatt hög svansföring men väder och vind samt annan oro i världen kan vi ändock inte råda över.

Från reseansvarig
Informerar om att resan till Borlänge 30 nov blev inställd pga för få anmälda. Tisdag den 15e var vi 43 personer som bokat resa och klev på bussen vid Dalagatan 1. Tillsammans med Tobbes resor tog vi oss till Stockholm och Vikinglinjens Cinderella för en dygnsresa på Ålandshav. Mat, dryck och annan förströelse medverkade förstås till att det vibrerade i luften när Älvdalingarna Larz Kristerz klev upp på scen och spelade upp till dans. Flera busslaster med "fans" från Västerdalarna gjorde sig hörda så det var inget fel på stämningen. Dagen efter gjorde Tur Åke från Malung entré och underhöll från scen till publikens stora glädje. Återigen ett trivsamt arrangemang där känslan var att alla var nöjda. Nästa utflykt blir Ruggugglan i Falun lördag den 21 januari 2017. Efter 10 år med Ruggugglan är det Färdig Ruggat. Detta är en matiné-föreställning där bussen avgår 11.00. Anmälan till Margareta.

Avslutning
Så var tiden inne för musikgruppen Sjåssum att inta scenen och spela egna och andras låtar. Pelle Karlsson på sång, synth, fiol och gitarr tillsammans med Anette Nyberg, sång, fiol och gitarr, Annika Borgenstrand, sång och gitarr samt Lennart Bärgegård, sång och gitarr utgör musikgruppen Sjåssum som kommer från Orsa.

Det blev låtar från alla väderstreck och de nyskrivna Adventsvisa och Höstvisa vittnade tillsammans med somriga texter att sommar och sol ligger Pelle Karlsson närmast om hjärtat. En annan låt som stack ut var Sjottis Rock´n Roll som låg på Dalatoppen i 10 veckor. Det kanske inte är var dag en svärmor får sig en tango uppkallad efter sig men Karins tango vittnar om att så är möjligt. Med igenkännande låtar och lite allsång avslutades det musikaliska inslaget.

Tiden var så mogen för kaffe och smörgås följt av sedvanlig lottdragning.

Text och foto Hasse Ekström