2016-10-31 Månadsmöte med Sigurd Jönsson

SPF Seniorerna Orsa månadsmöte 31 oktober 2016

Till dagens möte hade ca 75 medlemmar infunnit sig för att få lite information, föredrag och fika. Ordförande uppmanade de närvarande att gå in på hemsidan i större utsträckning för att erhålla färsk information.

Vidare kommer Annas Rock Store att ha försäljning av kläder i PRO-lokalen den 19 november.

Valberedningen önskade förslag på ny ordförande och kassör inför årsstämman.

Danserna på Skeer omnämndes och Ellen Gunnars påpekade problemen med handikapp-parkeringarna vid Lillåhem och Kulturhuset.

Kenneth Vernersson berättade om Ålandskryssningen 15-16 november, shoppingresa till Kupolen Borlänge den 30 november med stopp efter vägen samt Ruggugglans sista revy 21 januari 2017.

Så kom turen till Sigurd Jönsson från Skattungbyn att i ord och bild berätta om det 11 dagars stora äventyr när man med häst och vagn skulle ta sig från Leksand via Uppsala till Stockholm Horse Show i Globen. Det började med presentation och stillbilder för att få en uppfattning av vad resan gick ut på. Därefter följde en film där filmarna följt följet hela vägen till Globen. Väl i Globen genomförde forkörarna sin del av showen som skulle spegla de fyra årstiderna. Uppträdandet hade varit väldigt uppskattat och dragit ner rungande applåder. Hästarna hade utfört en stor prestation som i ur och skur och stundtals tät trafik lojalt slutfört sitt uppdrag. Det var väl inte någon dans på rosor att sitta på kuskbocken heller alla dagar. Avslutningsvis ville man också framhålla hästens stora betydelse för utvecklingen i landet. Med detta konstaterande tackade Sigurd för sig och fick varma applåder för ett uppskattat inslag på mötet. Ordförande Bernt Westerhagen tog tillfället i akt och överlämnade ett litet minne från föreningen.

Dagens sista punkt var som vanligt kaffe och macka med lottdragning som slutpunkt på mötet.

Text och foto Hasse Ekström