Fotografens ansvar

Nedan kan du läsa vilket ansvar du har som fotograf.
Webbredaktör kan neka publicering om inte reglerna följs

Bilder och ljud kan vara personuppgifter

All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt dataskyddsförordningen som personuppgifter.
Även till exempel teckningar, foton och filmer kan alltså vara personuppgifter om de avbildar människor.
Till och med en ljudfil med en persons röst kan vara en personuppgift.

Inget samtycke – ingen bild

Enklaste sättet att hantera bilder med personer på sin webbplats och i andra publikationer inom föreningen är att ”skriva avtal”.
Ett sådant avtal bör innehålla hur lång tid man får använda bilden, var man får använda den och av vem (föreningsnamnet).

Om en person som gett sitt samtycke ändrar sig ska bilden tas bort!

Än så länge är det oklart i lagen hur snabbt bilden måste tas bort.
Detta är något som webbansvarig gör efter information.

Tips

Detta innebär i korthet att det är svårt att publicera bilder och filmer på webbplatsen, men det blir inte omöjligt.
Några tips

• Om det inte går att fotografera utan ansikten, så går personer i en bild ofta att ta bort, genom att tex beskära eller göra andra ändringar i bilden.

• Fråga alltid personen i fråga om det är okej att publicera bilden på webbplatsen innan publicering.
    Skriv avtal. Blanketter finns nedan.

• Skriv alltid i bildtexten vem som är med på bilden (så det är lätt att radera bilder om någon vill det).

• Det kan vara bra att begränsa antalet bilder som publiceras på föreningens webbplats