Dagbok 2024

Onsdagen den 10 april hade SPF Seniorerna Gemenskap bjudit in till medlemsträff på Hullsta gård.  Ett femtiotal medlemmar hade hörsammat inbjudan. Efter att ordförande Britt hälsat välkommen lämnade hon över ordet till dagen föreläsare Nils-Olov Nilsson, beredskapssamordnare vid Sollefteå Kommun. Han informerade bl.a om vad kommunen har för beredskap vid ev. kris/krig och även vad vi som privatpersoner kan förbereda oss och ev. hjälpa till med. Många frågor dök upp som han fick svara på så engagemanget hos medlemmarna var det inget fel på! Efter en paus med gott kaffe och smörgås tog David, vår aktivitetsansvarige, över ordet. Han och hans fru, Carina, introducerade ett nytt spel , kallat Card-Bingo (bingo med kortlekar)som är populärt på pubar utomlands. Alla kunde vara med, så det blev uppskattat! Detta kan vi ha med när vi har Pubkvällar framöver! Tack för en trevlig eftermiddag!
Britt

Onsdagen den 28/2 höll SPF Seniorerna Gemenskap sitt årsmöte. Vi höll till på Hullsta Gård.
Ett 50-tal medlemmar hade hörsammat inbjudan, mycket glädjande!
Ordförande Britt hälsade välkommen, hade lite aktuell information och därefter hölls parentation över avlidna medlemmar. En tyst minut hölls och Inga-Lill Hellhoff-Löfgren läste en vacker dikt. Nya medlemmar hälsades särskilt välkomna och därefter öppnades årsmötet.
Elsa Hörling, rutinerad mötesordförande, och vår egen sekreterare Gerd Ekman, utgjorde presidiet. Till ny ledamot i styrelsen  valdes Lars Jacobsson. Han ersätter Stig Garefelt som efter många år valt att kliva av. Efter en stunds uppehåll för fika och social samvaro återupptogs förhandlingarna och när alla beslut vara tagna avslutades årsmötet med avtackning av avgående ledamot och presidiet.Ordförande påminde om nästa medlemsträff den 10/4 samt tackade alla som kommit för att deltaga på årsmötet.
Britt Jönsson

Första medlemsträffen för år 2024 hölls på Hullsta Gård den 17 januari.
Ett femtiotal medlemmar trotsade vädret och kom för att träffas och ha en trivsam stund så här i vintermörkret. Ordförande hälsade alla hjärtligt välkomna och passade på att avisera om Årsmötet den 28 februari. Informerade också om att platser är bokade till Äldregalan den 3 maj och Thomas Ledins Bygdespel i Lövvik den 12 juli.Därefter tog Thomas Svensson, webbansvarig i SPF Distriktet, men även krönikör, författare och musiker, vid och informerade om SPF-appen. Därefter blev det info om PAXA, den nya, lilla bussen som man i stort sett kan boka på plats genom en app  eller genom Din Tur.T.v går den bara inom tätorten Efter det fick Thomas berätta om sitt författarskap och sina böcker och även sjunga och spela för oss. Ett mycket uppskattat framträdande, många lovord! Får gärna komma igen!
Britt Jönsson