Studiebesök

För att delta i Studiebesök måste du vara medlem eller vänmedlem. Kostnader för studiebesök är subventionerade av föreningen. Andra anmälda som icke är medlemmar eller vänmedlemmar får stå på väntelistor för att delta i mån av plats och får betala fullt pris för aktiviteten.

Bindande anmälan sker på månadsträff eller till den som står som ansvarig. Anmäld deltagare som lämnar återbud senare än sista anmälningsdatum är betalningsskyldig. Vill du ha sällskap på resan, så träffas vi vid tunnelbanan i Skärholmen alt. busstorget.

Våra studiebesök avslutas ofta med valfri fika eller lunch till självkostnadspris.

Våra arrangemang planeras ganska långt i förväg så vi reserverar oss för eventuella ändringar. Se den senaste informationen på föreningens hemsida www.spfseniorerna.se/skarholmen.

Studiebesöken anordnas och subventioneras av SPF Seniorerna Skärholmen i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

30 januari
kl. 14:00

Banksy

Vi ser utställningen The mystery of Banksy på Stadsgårdsterminalen. Banksy är en anonym världsberömd graffitikonstnär som är känd för att utmana konstvärldens gränser och vars arbete har orsakat uppståndelse och rubriker i flera år.

Inträde: 180:- för pensionärer. Blir vi 10 personer kan vi få gruppbiljett som är 160:-/person.

Anmälan senast 25 januari till Christin Lundqvist, e-post: lundqvist52.cl@gmail.com eller mobil: 070-347 7581.

Samling i biljetthallen på T-banan i Skärholmen 13.00 för att åka med tåget som går 13.11 till Slussen. Därifrån promenerar vi till Stadsgårdsterminalen. Avgiften betalar vi på plats.

14 februari
kl. 15:00

Dansmuseet

Vi får en visning på Dansmuseet av bl a utställningarna Svenska baletten i Paris 100 år och Snurr, om fenomenet att snurra i dans från klassisk balett till gammeldans. Museet har samlingar av kostymer, masker, dekor och mycket annat. Ni som vill veta mer kan gå in på www.dansmuseet.se. Pris 120 kr som betalas på plats. Max 20 personer.

Sista anmälningsdag 13 feb. till Elisabet Emanuelsson e-post: eliseman00@gmail.com eller mobil 070-2305594.

Efter visningen kan de som önskar äta på museets restaurang som har happy hour.

Vi träffas på T-Skärholmen kl. 14:00 och åker till T-centralen. Adressen är Drottninggatan 17.

23 februari

Paradox Museum, Sveavägen 17

Ordet paradox betyder "i motsats till förväntningar" eller "otroligt" på antik grekiska och har kommit att betyda motsägelsefullt till sunt förnuft. På Paradoxmuseum kittlar man ditt sinne för skojs skull. Här är allt knasigt, men ändå verkligt! Vi får en guide som instruerar/guidar om vi blir minst 10 personer, men 15 platser är reserverade för oss från kl.11.00. Avgift 185 kronor.

Efter besöket kan vi äta lunch tillsammans för den som vill.

Anmälan på lista på månadsmötet eller till Marketta Berg helst via e-post: marketta_berg@hotmail.com eller 070-529 5317. Sista anmälnings- och betalningsdag: den 16 februari till SPF:s PG 331490-3, ange Paradox museum och ditt namn.

Vi träffas I biljetthallen T-Skärholmen kl 10.00 och tar tåget kl 10.11 mot Ropsten, byte I Gamla stan till linje 19 mot Hässelby strand kl 10.34 och stiger av på T-Hötorget. Promenad på 93 meter till muséet.

Dramaten

Vi går på en 75 minuters visning på Dramaten med bl Stora scenen och Marmorfoajen. Guiden släpper in oss via Stora entrén ( mot Nybroplan ) strax innan kl 11. Observera att det är en hel del trappor att gå i under visningen. Priset är 150 kr, max 20 personer.

Anmälan till Elisabet Emanuelsson, e-post: eliseman00@gmail.com eller mobil 0702305594. Sista anmälnings- och betalasningsdag: den 27 februari till SPF:s PG 331490-3.

Vi träffas på T-Skärholmen i biljetthallen kl. 10:00 åker till T-Östermalmstorg.

Skansen

Utflykt till Skansen. Vi bestämmer vad vi väljer för mål på Skansen när vi kommer dit. Väder och vind får avgöra. Välj mellan att ta med egen matsäck eller köpa lunch. Inträde 165:- för pensionärer (efter 28 april är inträdet 225:-, så passa på!)

Ingen föranmälan. Samling 10.00 i biljetthallen på T-banan i Skärholmen. Vi åker med tåget som går kl. 10:11. Byte till buss 67 på Karlaplan.

Frågor: Christin Lundqvist
e-post: lundqvist52.cl@gmail.com eller mobil 070-3477581