Vår sommar 2022

Onsdag 6/4 kl 12.00 Studiebesök på Livrustkammaren.

Kunglig historia
OBS! Detta är en flyttad aktivitet. Därför krävs ny anmälan om deltagande.
Guidad visning av samlingarna under 45 minuter.
Max 30 pers. Pris 125 kr inkluderande guidning och entréavgift.
Adressen är Slottsbacken 3 (tel. 402 30 30).
Anmälan om deltagande till expeditionen senast 31/3.
Betalas till föreningens plusgirokonto i samband med anmälan. OBS! Glöm inte ange vad betalningen avser!

Onsdag 13/4 kl 13.00 Månadsträff i Pingstkyrkans lokal på Råsundavägen 76

Sjung med Åke Norin. Underhållning med allsång. Alla de gamla klassikerna.
Kaffe och smörgås. Pris 50 kr

Onsdag 20/4 Busstur ”Det nya Stockholm, västar delen”

Se förra Solrosbladet! 5 platser kvar. Anmälan senast 3/4.

Onsdag 27/4 kl 11.30 Möt den tropiska medelhavsvåren i växthuset!

INSTÄLLT pga få anmälda

Måndag 9/5 kl 17.00 Vinprovning på Ankaret

Vi testar säsongens roséviner under sakkunnig ledning av Carl-Magnus och inmundigar lämplig förtäring tillgodosedd av Ingrid. Blir som vanligt en trevlig kväll.
Max 25 pers. Pris 150 kr. Anmälan till exp. senast 28/4. Betalas till föreningens
plusgirokonto. Glöm inte ange vad betalningen avser!

Tisdag 10/5 kl 17.00 Vinprovning på Ankaret

Se ovan.

FOLKHÄLSOVECKAN 16-20 maj

Måndag 16/5 Samling kl 10.00 vid Näckrosens T-banestation. Vandring genom Råsunda och Hagalund till Ankaret där vi dricker kaffe.
Tisdag 17/5 Prova på att spela boule i Byparken i Huvudsta under ledning av Carl-Magnus Wiklund och Hans Liljecrantz mellan kl 10 och 12.
De som inte hittar till boulebanan samlas vid T-banan på busstorget Solna C kl 9.30
för vandring dit (ca 2 km).
Onsdag 18/5 Vandring runt de båda sjöarna. Kort alternativ runt Råstasjön 3 km.
Långt alternativ runt både Råstasjön och Lötsjön cirka 7 km. Samling vid Vasalunds
busshållplats kl 10.00.
Torsdag 19/5 Prova på boule i Byparken. Se tisdagens program!
Fredag 20/5 Avslutning på hälsoveckan.
Vi träffas kl 14 i Hagaparken vid Fjärilshuset. Vi går en tipspromenad med kluriga
frågor. De som gått tipspromenaden bjuds på kaffe och bulle utanför Fjärilshuset.
Under hälsoveckan pågår tävlingen ”Hur långt kan vi gå” Formulär kommer att finnas på vår hemsida 16 maj.

Onsdag 1/6 Endagsutflykt med buss

Parkkonst och samlade konstigheter
Ett arrangemang i samarbete med SPF Skytten och Brunnsviken.
Ett kanonprogram! Se särskild sida.

Onsdag 15/6 kl 12.00 Vi hamnar på kåken!

Studiebesök med guidad tur runt gamla fängelset på Långholmen. Oerhört intressant kulturhistorisk miljö där många berömdheter varit inspärrade.
Efter besöket kan den som vill äta lunch.
Pris endast guidad tur 100 kr. Lunchen kostar 139 kr och måste bokas vid anmälan.
Max 25 pers. Anmälan till exp. senast 2/6
Ta T-banan till Fridhemsplan. Byt till buss 4 till Långholmen. Därefter en promenad
över bron. Antalet p-platser är begränsat.

Torsdag 21/7 kl. 11.00

Stadsvandring genom Råsunda villakvarter.
Samling på Stråket. Håll span på Ingrid.
Efter promenaden blir det kaffe med dopp i Ingrids berömda trädgård.
Pris 20 kr. Ingen förhandsanmälan.

Tisdag/onsdag 9-10/8

Göta kanal 200 år
En oerhört trevlig upplevelse i
repris. En tvådagarsresa.
Avresa från Solna centrum kl 08.00 på tisdagen. Upphämtning i Bergshamra 08.15.För detaljer se förra Solrosbladet 2/22.
Pris 2700 kr i dubbelrum, Enkelrumstillägg 200 kr.

Onsdag 17/8 kl 13.00

Månadsträff i Pingstkyrkans lokal på Råsundavägen 76
Åklagare Yngve Rydberg informerar om bedrägerier mot äldre och hur vi skyddar oss mot sådana. Något som är högaktuellt i dessa dagar.
Kaffe och smörgås. Pris 50 kr

Torsdag 25/8 kl. 12.00

Besök på det spännande museet Hamn i Fisksätra.
Museet skildrar händelserna i samband med rysshärjningarna 1719 och särskilt då slaget vid Stäksundet. Ett toppmodernt museum där man får uppleva händelserna mycket realistiskt med hjälp av modern digital teknik.
Guidad visning. Pris 100 kr pp. Efter besöket kan den som vill äta lunch på Saltsjö Pir som ligger på samma plan som museet.
Saltsjöbanan har hållplats i anslutning till museet. Under ombyggnaden av Slussen tar man buss 25B från hållplats A till Henriksdal där man byter till Saltsjöbanan och åker till Fisksätra. Man ser museet från hållplatsen.
Anmälan senast 30/8. Betalas till föreningens plusgirokonto.