Dataskyddsförordningen

Dataskyddsförordningen - GDPR, ny lag från 25/5 2018

Den nya Dataskyddsförordningen, GDPR, har framtagits gemensamt av medlemsländerna inom EU. En sammanfattande redogörelse följer.

Dataskyddsförordningen, eller GDPR (General Data Protection Regulation), innehåller regler om hur personuppgifter ska behandlas. Syftet med förordningen är att ge privatpersoner en starkare rätt att förfoga över sina personuppgifter. GDPR gäller både företag, myndigheter, ideella organisationer och föreningar. Vi berörs således av nämnda förordning. Därför är det viktigt att vi klargör vilka uppgifter som samlas in, hur de används och av vem. För en ideell förening finns krav på samtycke för att samla in personuppgifter och skyldighet att ange vad uppgifterna ska användas till. Vi möter detta krav med följande text som ska framgå i formulär gällande medlemsansökan.

"När du registrerar dig som medlem samtycker du till att dina personuppgifter sparas i lokalföreningens, distriktets och förbundets medlemsregister. Medlemsregister hanteras av registeransvarig inom föreningen samt registeransvarig inom distriktet och förbundet. Personuppgifterna används enbart till medlemshantering och informationsutskick".

Vidare framgår av förordningen följande:
Personnummer får registreras när det är klart motiverat, t.ex. för att kunna identifiera medlemmar. Det är inte lämpligt att använda personnummer som medlemsnummer. I regel är det tillräckligt med en förteckning som anger vilka medlemsuppgifter som samlas in och behandlas. Förteckningen ersätter då den anmälan till Datainspektionen som annars kan behövas. En förening är inte skyldig att lämna ut personuppgifter till en medlem som begär det. Däremot har den registrerade rätt att få ett registerutdrag över vilka uppgifter som finns registrerade om individen själv.

Datainspektionens erfarenhet är att många medlemmar inte vill att deras personuppgifter ska publiceras på internet. Om en förening vill publicera ett register som går att söka i på olika sätt, så kräver lagen att medlemmarna frågats om lov och gett sitt samtycke. Det finns ytterligare särbestämmelser. SPF Seniorerna Vallebygden har beslutat att inte publicera några personuppgifter på internet utan särskilt medgivande. När ett medlemskap avslutas raderas alla personuppgifter.

Nedan följer en förteckning över vilka uppgifter som samlas in och sparas i det lokala föreningsregistret. Detta register är också åtkomligt av registeransvarig på distriktet och förbundet.

• Namn
  • Folkbokföringsadress, alternativ och tillfällig adress
  • Personnummer
  • Telefonnummer
  • Epostadress
  • Betalningsinformation
  • Hushållskoppling
  • Förtroendeuppdrag
  • Medlemsförmåner
  • Tillåtelse av medlemsutskick

Ovanstående uppgifter är registrerade individuellt i tillämpliga delar.
Vi sprider inga personuppgifter som kan användas i kommersiellt syfte.
Vi sprider inga personuppgifter till andra medlemmar utan särskilt medgivande.
Vi sprider inga personuppgifter på internet utan särskilt medgivande.
Medlem har rätt att på begäran ta del av sina egna uppgifter enligt ovanstående.

SPF Seniorerna Vallebygden i april 2018