Barsebäck 16 mars

Studiebesök på kärnkraftverket i Barsebäck

• En blåsig snöig vårvinterdag samlades ett gäng SPF:are framför Barsebäcks kärnkraftverk Sofia
  • Föreläsning och filmvisning under ledning av Krister Jonsson och Julia som guidade oss under dagen
  • Ingmar Lindberg avtackar guiden efter rundvandringen
  • Hela guppen inför avfärd till Barsebäcks golfklubb för lunch
  • Med utsikt över Öresund intog vi lunchen
  • Lunch tillsammans med Henrik Stenssons porträtt vid hans moderklubbs lokaler
  • Ingmar Lindberg avtackar guiden efter rundvandringen
  • Hela guppen inför avfärd till Barsebäcks golfklubb för lunch
  • Med utsikt över Öresund intog vi lunchen
  • Lunch tillsammans med Henrik Stenssons porträtt vid hans moderklubbs  lokaler

"Vi fick lära oss, att Danmark och Sverige var överens om att bygga kärnkraftverket i Barsebäck, för fullt ut kunna utnyttja effekten utan stora överföringsförluster och dessutom i framtiden använda spillvärmen som fjärrvärme i närliggande städer.

1:an levererade el första gången på Sofia-dagen 1975 och fick därför namnet Sofia. 2:an fick namnet Bengt efter sin första leveransdatum 1977.
Båda verken försåg Skåne med 60% av sin elförbrukning. 1999 stängdes 1:an och 2005 2:an. De båda verken hade tekniskt sett kunna drivas mer än dubbelt så länge.

Nu pågår rivning och sanering efter kärnkraftsepoken som beräknas vara avslutad år 2030.
Från att ha sysselsatt ca 460 fast anställda och 1000 säsongsarbetare, arbetar i dag 150 personer med avvecklingen".

Tack Ingmar för ännu ett lyckat studiebesök!

Text: Bengt Martinsson