Kommunala Pensionärsrådet

Kommunala Pensionärsrådet och SPF föreningarnas Samrådsgrupp
Kommunala Pensionärsrådet (KPR)

För att stärka pensionärers inflytande i alla frågor som rör äldre finns ett kommunalt pensionärsråd. Rådet består av representanter från olika pensionärsorganisationer samt företrädare från kommunens styrelse och nämnder.

I rådet behandlas frågor som berör äldre och rådet ska verka för att äldres behov och synpunkter uppmärksammas i nämndernas verksamhetsplanering. Syftet är att pensionärernas representanter ska medverka på ett aktivt sätt i den kommunala verksamheten.

Rådet sammanträder fyra gånger om året.

PRO, SPF, SKPF, RPG är representerade i rådet. Riksföreningen Sverigefinska Pensionärer (SFP) har just nu inte någon representant i rådet.

Rådets ordförande är Andreas Persson (S), kommunalråd i Jönköpings kommun.
Vice ordförande är Greger Johansson (PRO).

SPF:s Samrådsgrupp
Ulla Darvall 070-899 92 85
Ingegerd Hugosson 070-580 87 42
Josef Hillerström 070-767 16 97

Samrådsgruppen utser SPF:s ledamot i KPR (kommunla pensionärsrådet), där företrädare för pensionärsorganisationerna i kommunen tillsammans med kommunens representanter, ingår.
Via KPR kan pensionärsföreningarna påverka kommunen i frågor som angår pensionärer, t ex boenden.

Rev. 2023.03.30