Äldreboende

Mitt i Norrahammars centrum har Junehem påbörjat en byggnation med bland annat trygghetsboende. Av de totalt 36 planerade lägenheterna är ca 11 lägenheter tänkta för trygghetsboende för dig som fyllt 70 år.

För att få hyra en lägenhet hos Junehem tillämpar bolaget en särskild uthyrningspolicy. Av uthyrningspolicyn framgår vissa grundläggande krav, bland annat inkomstkrav. För att få hyra en lägenhet måste du kunna styrka en månadsinkomst efter skatt motsvarande minst två månadshyror. Som inkomst räknas förutom pension även bostadstillägg. Söker två personer tillsammans genomförs inkomstprövning på den sammanlagda inkomsten.
Har man kapitaltillgångar uppfyller man inkomstkravet om man har motsvarande minst tre årshyror på ett svenskt bankkonto.

Vid kontakter med Junehem har från bolagets sida särskilt framhållits att man ska vara vidsynt i sin bedömning vad gäller pensionärer och deras möjligheter att hyra en lägenhet som är trygghetsboende.

För att hjälpa våra medlemmar i SPF Tabergsdalen kan vi i styrelsen i vår förening bistå er i era kontakter med Junehem. I första hand vänder ni er då till Kjell Dahlström, som har telefonnummer 0708 668 276 alternativt maila kjell.dahlstrom@live.se.

En PowerPoint om "Bostadstillägg" se här.