Erling Elvis Lundberg i Horda Frikyrka

En riktig höjdarträff i SPF!
Den 3 april hade SPF Bor-Rydaholm månadsträff i Horda Frikyrka
med rekordmånga 82 glada pensionärer. Efter välkomsthälsning
från grupp 10 startade ordföranden Leif N. upp informationsdelen. Bengt E. berättade om sin och Karl-Magnus S. besök på en konferens på Tallnäs stiftsgård där det behandlades hur man ska göra för att få fler medlemmar i SPF och behålla dem. Många bra förslag kom fram även om vår förening inte har problem med att få nya medlemmar så var den dagen givande. En ev. resa till Göta kanal är på förfrågningsnivå, men två resor i vår är klara. Kerstin K. hade info om väntjänsten som är viktig för de boende på Lindgården.
Nu smakade det bra med fikat och vi delade ut vinsterna från
försäljningen av åror innan vi förflyttade oss till stora salen där vi
fick lyssna till Ehrling Lundberg ( en Elvis kopia) från Malmbäck.
Redan från början fick Elvis med oss på noterna. Det var många
sånger på både engelska och svenska till olika instrument.

”När det våras ibland bergen blev startsången som fortsatte med Elvislåtar och andra kända låtar i en strid ström. Det var en salig blandning av sånger, och han hann också med många humörhöjande korta berättelser och anekdoter ur sitt musikaliska liv mellan sångerna.

Vi fick även önska oss sånger bl.a. ”Brevet från kolonien” av Cornelis W. Efter en vers fick vi höra en annan version ”Livet på äldrevården” skriven av en läkare. Även Elvis har en svaghet, han gick bet på önskesången ”Den kaxiga myran”, men han sjöng i stället: ”Börja om från början” som en 100- åring önskat sig en gång.
Vi fick också höra sången om att ”Det ska bli fred på vår jord i tusen
år” vilket står i Bibeln, uppenbarelseboken kap. 20. Om sången
”Prövningar vi möta få” berättade han också om författaren.
Tiden går fort när man har roligt och Arvid A. höll ett kort men kärnfriskt tacktal och Peter W. överlämnade en blomma till dagens idol och applåderna och folkets jubel ville knappt tystna innan vi fick höra de två sista sångerna.

Detta var verkligen en riktig höjdare för oss SPF-are.

Text: Arvid Andreasson