2018-02-14 Årsmöte på Majstångsbacken

• Föreningens nya ordförande Maj-Lis Burtus
  • Årsmötets sekreterare Lis-Marie Johansson och ordförande Sven Helgeson
  • Föreningens nya ordförande Maj-Lis Burtus

SPF Mora har haft årsmöte på Majstångsbacken. Mötet inleddes med en tyst minut för dem som inte längre är med oss. Ordf. Stig Sjöholm hälsade alla välkomna och gladdes åt att så många hade mött upp. Därefter följdes de sedvanliga årsmötesförhandlingarna.
Till ordf. för mötet valdes Sven Helgeson och till sekr. Lis-Marie Johansson.
Ordf. Stig Sjöholm hade avsagt sig uppdraget, som han innehaft de senaste åtta åren och till ny ordf. valdes Maj-Lis Burtus. Till sekr. valde styrelsen Anita Holknekt Andersson.
Vår nya ordf. Maj-Lis Burtus tackade Sven Helgeson för att han skött uppdraget alldeles förträffligt.
Nya i styrelsen är Peo Bjurberg och Alf Björkman, båda valda på 2 år. Kvarstående är Börje Elofsson, Carl-Olof Andersson, Anita Holknekt-Andersson, Arne Brygt, Gösta Helldal samt Karin Mjöberg.

Av styrelsens verksamhetsberättelse framgår att vi haft en stor bredd på verksamheten med många medlemsmöten. Musikcaféer, resor, funktionsträffar, studiecirklar genom Vuxenskolan, lunchträffar och inte minst friskvårdsaktiviteter såsom boule, bowling och linedance. Varje år hyrs lokalerna ut till Vasaåkare, ända från Tjejvasan, Öppet Spår och alla lopp som går under veckan. Lokalerna har även hyrts ut till Strokeföreningen, Mora Spelmanslag samt en dansgrupp.

Lennart Hullström berättade att i Mölndal hade byggts upp ett kollektivhus, ett Gemensamhetsboende som fungerade väldigt bra. Han föreslog att det kunde bli ett liknande hus här i Mora. Att bo tillsammans med andra men ändå ha sitt eget, att äta tillsammans och umgås på många olika sätt. Han vurmade varmt för detta.

Några avgående medlemmar uppvaktades med vacker blomsterbukett för deras arbete på Majstångsbacken. Ordf. Stig Sjöholm och sekr. Lis-Marie Johansson avtackades av nya ordf. Maj-Lis för deras gedigna arbete. Lars-Åke Hansson avtackades också för sitt arbete med Valberedningen samt Ing-Mari Kullander som Tidningsreferent.

Årsmötet avslutades med kaffe och semla.

Text och foto: Ing-Mari Kullander