Tidigare genomförda resor

Hemlig resa
Äntligen kom vi igång med våra Hemliga Resor igen.
Den 12 september 2023 rattade Stefan Matsson bussen mot nordväst. Första stopp var Särnas gamla kyrka, en riktig byggnadskulturpärla. Färden fortsatte via Storsätern-Grövelsjön, där vi fick ökad kunskap om rennäringen, till Elgå vid Norges näst största sjö Femunden, där en smaklig måltid intogs i den vackert belägna restaurangen.
En alltigenom lyckad heldagstur.

Skottlandsresan 2023
39 SPF-are är nu hemma efter en sjudagarsresa I Skottland. Med buss och svensk guide rörde sig gruppen mellan huvudstaden Edinburgh på ostkusten, skaldjurshuvudstaden Oban på västkusten och skotska höglandets huvudstad Inverness längst in i den stora nordsjöviken Moray Firth.
Landskapet vi färdades genom bjöd på storslagna vyer över böljande gröna berg där fåren betade, mäktiga dalgångar och vatten. Första stoppet gjordes vid landets största sjö Loch Lomond. De första nätterna bodde vi I kanten av nationalparken Loch Lomond och Trossach. Efter ett besök I Oban dag två gick resan genom dalen The Great Glen och längs den långsmala sjön Loch Ness.
I Inverness var det bröllopsmiddag på hotellet. Många skottar bar sin kilt som med olika färger och rutmönster visar vilken klan de tillhör.
Slagfältet I Calloden besöktes. 1746 utkämpades där det sista fältslaget på brittisk mark.
Edinburgh nästa! På väg dit blev det whiskeystopp för provsmakning på the Glenn Distillery från år 1763. Edinburgh utforskades med local guide som gav en intressant lection I stadens historia.
The Military Tattoo på lördagskvällen blev resans höjdpunkt! Musik, dans, figurativ marsch, show, ljusspel och fyrverkerier! Kan ej beskrivas – måste upplevas!  / Eivor Andersson

Luciagala på Sthlm Waterfront och
Julbordskryssning på nya Viking Glory
Åter rattade Stefan Matsson oss i en fullsatt Sälenbuss, en vacker decemberdag 2022. Första anhalten var Stockholm Waterfront, det futuristiska byggnaden invid Centralen, där vi bjöds på en fantastiskt vacker Luciagala, utförd av Adolf Fredriks musikklasser och vuxna f.d. Adolf Fredrikelever, långt över hundra personer på scenen. Finare kan det nog inte bli! Sedan fortsatte vi till Stadsgårdskajen och klev ombord på Viking Lines nya flaggskepp Glory, Östersjöns största och modernaste kryssningsfärja. Viking Glory är en upplevelse, även för vana Ålands/Finlandsresenärer. Hon är faktiskt ett av världens klimatsmartaste passagerarfartyg. Hon går så mjukt att man inte märker när hon lägger ut. Till och med ute på havet, där de sex flerbränsledieslarna går på naturgas i 22 knop, kan man luras och tro att vi ligger stilla vid kaj. Och väl i hamn i Åbo märker man inte heller någonting tack vare det automatiska förtöjningssystemet, utan trossar och landpersonal.
Huvudattraktionen för kvällen var Julbordet. Sedan följde musikunderhållning och dans. Och på återresan, efter champanjefrukost, blev spabesöket uppskattat. Och yogan. Och utsikten genom de stora fönstren över Åbolands Skärgårds Nationalpark.
Tack Sven Helgesson, Stefan Matsson och Börje Elofsson m.fl. för ännu en trevlig SPF-resa. //ThEdoff

Dagtur i oktober till Trysil med Sälens flygplats och Nybergsund.
Vi åkte till den nybyggda flygplatsen i Sälen, där kaffe serverades under rundvandringen. Vi fortsatte till Nybergsund dit Norges kung och kronprins flydde när tyskarna invaderade Norge. Vi blev mycket väl informerade om den dramatiska händelsen. Därefter egen tid i Trysil innan hemresan. Ett stort tack till Stefan Matsson för ett trevligt heldagsarrangemang.

SPF-medlemsresa till Järvsö
En septembermorgon, med tät dimma över nejden, hindrade inte ett 40-tal ressugna personer att kliva ombord på den fina bussen, som rattades av Stefan Matsson. Han hälsade oss välkomna ombord och hoppades på att vi skulle få en fin resa.
Reseledaren, Gösta Helldal, redogjorde för oss om dagens program. Färden gick över Orsa, där några personer också steg på bussen. Vi fortsatte sedan över Furudal, Edsbyn, Bollnäs och slutligen till Järvsö. Efter passagen över Ljusnan hade vi vårt första stopp vid Stenegård, där vi serverades kaffe med dopp och sedan var det fritt att gå omkring bland husen. Det mest intressanta var ju Lill-Babs Muséet.
Lunchen intogs på Bergshotellet och efter den besökte vi Järvzoo, Nordens Vildmark, som var en stor anläggning på Öjeberget. Efter att ha sett alla storlekar på djur, från myror till myskoxar började återfärden tillbaka till Mora. Men det blev ännu ett stopp några kilometer söder om Järvsö, nämligen Tevsjö Destilleri samt Tevekvarn, där ägarinnan berättade om spannmålen och hur man maler på olika sätt.
Stort tack till alla personer som ordnat denna fina resa, vi ser fram emot nästa som går till Trysil via flygplatsen i Sälen och till Nybergssund. Vid pennan, Ing-Mari Kullander