Fåglarna under himlen

SPF-seniorer i Mora på fantastisk flygresa, med "Bosse präst"

Med rubriken "Fåglarna under himlen" talade ornitologen, fågelimitatören och entusiasten Bosse "Präst" inför en månghövdad publik. Då han som 5-åring, med hjälp av sin julklapp – en fågelbok- kunde förklara, att den fågel som fadern beskrev var en tofsvipa, väcktes Bosses intresse för fåglar.

År 1966 började han fågelskåda på allvar och siktar nu på medlemskap i "300-klubben". För medlemskap krävs 300 kryss över möten med lika många arter, vilket betyder både långa och snabba resor genom landet när budet går om, att en önskad art finns på en viss ort.
1982 flyttade Bosse till Sollerön, där han kommer i nära kontakt med många av Sveriges ca 250 fågelarter. Den årstid som nu ligger framför oss, kan bli besvärlig för våra stannfåglar. När det efter blidväder blir många minusgrader, får fåglarna svårt att komma åt den mat, som de under sommaren samlat och gömt. Mesar t.ex. provianterar i grupper och rör sig inom ett revir som är ca 1 kv.km.
Ca 200 miljoner fåglar anländer till vårt land inför sommaren och varje par får i snitt 3 ungar. Ca 250 miljoner lämnar Sverige varje höst för att flyga söderut. Tre flyttvägar används: Den västra, över England och Irland, längs Afrikas kust till Liberia, Elfenbenskusten och Ghana. Den mellersta: Söderut över Frankrike, Spanien och över Sahara. Den östra: Över Egypten och Sudan.
Det är fantastiskt att en liten fågelkropp kan känna av väder och vind och veta, när det är rätt tillfälle att flytta och att den kan navigera med hjälp av stjärnor och magnetfält. Myrspoven t.ex. häckar på tundra och myrar i den nordligaste taigan. Några övervintrar vid ebbstränder och långgrunda vikar medan andra flyger 1000 mil på 8 dygn till Nya Zeeland. Tornseglaren (Tornsvalan) häckar i hela norra Europa. Den har lieformade vingar som aldrig fälls in i vingslaget, vilket gör att den är helt anpassad till ett liv i lufthaven. Den flyttar till södra Afrika. 20 miljoner par lövsångare flyttar till Sydeuropa och Nordafrika i en fart av ca 35-50 km/tim. i medvind.
Detta och mycket mer berättades av Bosse på ett fängslande sätt och han blev avtackad med paket och varma applåder.

Före kaffe med hembakat bröd följde lotteridragning och några meddelanden från Ordförande, Reseansvarig, Friskvårdsansvarig, Studieorganisatör och Köksansvarig.

Text och foto:
Bertil Andersson