Eva-Lena Frick, VD Vasaloppet

Eva-Lena berättade om vår gemensamma skatt

• Eva-Lena berätta om sitt arbete med Vasaloppet för oss
  • Eva-Lena har just avtackats av Bertil Andersson.
  • Eva-Lena berätta om sitt arbete med Vasaloppet för oss
  • Eva-Lena har just avtackats av Bertil Andersson.

Många medlemmar hade mött upp till onsdagens medlemsmöte på Majstångsbacken. Bertil Andersson, från programkommittén, hälsade alla varmt välkomna till detta möte på SPF. Idag kommer Vasaloppets VD Eva-Lena Frick hit och berättar för oss om sitt arbete. Bertil började med att citera Folke Hedenmarks ord; Man delar upp folket i två grupper, de som åkt Vasaloppet och de som tänker åka. Något annat alternativ finns tydligen inte.

Eva-Lena började med att tala om att vi har något som är unikt och som snart funnits i 100 år och hon hoppades att det kommer att finnas i lika många år till. Vi fick veta att i år kom 97.411 personer som åkte de olika loppen och med barnens vasalopp blev det tillsammans 99.345 personer. Varje år tar vi in 150.000 människor för det är många verksamheter som är igång under denna tid. Vi månar ju om alla som kommer och försöker vara trevliga mot dem, så att de gärna kommer tillbaka till oss.

År 2021 är det 500 år sedan Gustav Vasa jagades i spåret och år 2022 är det 100 år sedan det första vasaloppet gick av stapeln och Ernst Alm vann. Den första kranskullan 1922 var Therese Eliasson.
Man kan ju springa och cykla loppet också. Nytt sedan förra året är nattvasan, där de som åkte den tyckte att det var magiskt. Många var där och tittade på med termosen i högsta hugg eller gjorde små eldar efter spåret. Det blev en riktig succé
som kommer att gå nästa år igen. Det finns även ett blåbärslopp på 9 km.

Eva-Lena talade om för oss att den vanligaste frågan är: "Vad gör ni på sommaren?"
Det är ett enda stort pussel för att få detta att fungera. Det krävs stor organisation kring det hela. 4000 funktionärer är ryggraden och många privatpersoner måste ställa upp när det gäller logi för alla vasaåkare. 20-25 miljoner går till de föreningar som är med och stöttar vasaloppet, varje år. Hon är stolt över att få vara med och leda allt detta. Vi fick också veta att 77% ägs av IFK Mora och 33% av Sälens IF.
Vi skall fortsätta leverera events med hög kvalité. Det finns något för alla i vasaloppet. Fokus framåt: digital utveckling med mål att öka kännedomen om våra lopp, säkerställande av snö och mark. Vi önskar fler kvinnor i våra lopp, hon hoppas på att vi kan hjälpa till med detta. Eva-Lena avslutar med att om alla hjälps åt så funkar det. Bertil tackade Eva-Lena Frick för denna intressanta information och Karin Mjöberg överlämnade en gåva som tack för hennes medverkan på Majstångsbacken, allt under långa applåder från publiken.

Lottdragning genomfördes innan kaffet serverades. Idag med hembakade kanelbullar eftersom det var kanelbullens dag och andra godsaker.

Här kommer ett par bilder på kaffesugna damer från dagens möte. Kanelbullarna smakade riktigt bra, för att inte tala om de goda långpannerutorna med kokossmak, wao!

Text och foto:
Ing-Mari Kullander