Owe berättade om Ulvsjö och gamla fäbodar för SPF-medlemmar

Medlemsmöte på Majstångsbacken 6 september 2017

• Owe Hållmarker som visar bilder och berättar om Ulvsjö, gamla profiler och fäbodar
  • Här syns de flesta åhörarna i salen
  • Karin Mjöberg informerar om kommande möten
  • Margareta Karlberg berättar om alla aktiviteter som Vuxenskolan har denna hösttermin
  • Inger Olanås talar med Owe Hållmarker
  • Här syns de flesta åhörarna i salen
  • Karin Mjöberg informerar om kommande möten
  • Inger Olanås talar med Owe Hållmarker

Vid onsdagens medlemsmöte på Majstångsbacken fylldes salen snabbt med ivriga åhörare. Bertil Andersson hälsade alla välkomna och ett varmt välkommen till dagens talare, nämligen Owe Hållmarker. Det märktes ganska snart att Ulvsjö var en plats som låg honom varmt om hjärtat. Han visade många vackra bilder från Ulvsjö och berättade om olika vattendrag, bland annat Vålingen och Kölån och om en liten kyrkogård som han varit med om att gräva. Den ligger vackert belägen på gränsen till Härjedalen. På denna skogskyrkogård finns det 22 gravplatser och en klockstapel som är bygd i trä och är rödmålad. Owe berättade också om olika människoöden, om hur knapert de hade det och om hur långt bort det var till närmaste granne. Vi fick veta om en familjs tragiska öde. Mannen skulle en dag gå ett ärende långt ifrån hemmet, men går vilse denna kalla vinterdag och fryser ihjäl. Hans fru blev därmed ensam med deras 11 barn.
Vi fick även veta lite´ om "Rövarbergsgrottan" som Anders Torgils skrivit om och om lärarinnan Elise Olofsson som skrev "Ödemarkens folk". Karl-Erik Forslund beskrev 1921 området som en vrå bortom all ära och redlighet. Idag finns det många skogsvägar att cykla på genom Moras nyaste naturreservat.

Det var länge väglöst land, men 1937 började vägen byggas. Tidigare fick man gå på skogsvägar och med häst och vagn som man kunde forsla varor på eller ved som man huggit i skogen.
1929 besökte prästen Hillerström och paret Helling Ulvsjö. Det blev en resa på 24 mil i 2 dagar som gick via Härjedalen. De försökte hjälpa de boende så gott det gick med all vård de behövde. En kväll kunde de sopa upp 80 tänder som dragits ur.
Owe berättade även om profiler som Anders Hedenskog, korvförsäljare, Kråkbergs-Anton och Pilt-Sven. Elis Lövstrand, Lisa på Gustens kiosk. Jan Cederberg, Gösta Moberg, Trädgårdsmästare Bertil Pettersson, Sture Jorbrink samt Åke Dahls serveringsbåt, Morakullan.
Owe Hållmarker berättade även om många fäbodar, såsom Fulåberg i Vika, Axi, Amberg, Övre Blecket i Våmhus fäbod. Det finns ca 200 fäbodar i Mora, Orsa, Våmhus och Älvdalens kommuner. Owe berättade så lätt och ledigt och vi i publiken fick även ställa frågor till honom. Owe avtackades av Bertil Andersson och med stora varma applåder från publiken.
Lotteridragningen genomfördes och olika kommittéer berättade om deras olika evenemang.

Text och foto: Ing-Mari Kullander