2017-05-10 Suveräna musiker från Mirandaskolan underhöll på SPF

• Lilla Spelmanslaget från Mirandaskolan under ledning av Anna-Lena Berglund

Denna kylslagna majdag, med flera cm snö i några av byarna, gjorde att det kändes skönt att komma inomhus och få lyssna till fin musik. Karin Mjöberg, från Programkommittén, hälsade alla varmt välkomna och under applåder tågade ungdomar från Miranda-skolan in i salen. Anna-Lena Berglund, som spelade fiol, berättade lite om ungdomarna och att de senare i Maj skall uppträda i S:t Mikaelsskolans aula, dit vi var välkomna att lyssna till dem. Anna-Lena presenterade Lilla Spelmanslaget som började med Äppelbo gånglåt och därefter fick vi lyssna till en schottis från Haverö. Efter detta kom det yngre spelmanslaget fram, som kallades scratch 1 och underhöll oss med fin fiolmusik tillsammans med Gustav Ekeberg som trakterade cello samt en flicka i gruppen som även hon spelade cello.

Från S:t Mikaelsskolan kom Henrik Frost som sångsolist och sjöng 2 låtar på engelska och spelade gitarr till.

Så kom hela spelmanslaget in både från scratch 1 och 2 och tillsammans spelade de Blinka lilla stjärna där..... och fortsatte med Allegro som var skriven av en man från Japan. Vi fick även njuta av tre låtar till från dessa musikaliska ungdomar, som fick långa varma applåder från publiken.

Den 2 maj anordnades en hemlig resa som startade i Mora för att sedan köra söderut och till Jussi Björlings Muséet i Borlänge. Där mötte en guide som berättade mycket om Jussis liv, hans föräldrar och många platser där han uppträtt. Färden fortsatte till Strutsfarmen, där även lunchen intogs och sista stoppet blev Stora Tuna kyrka där en mycket duktig guide berättade om kyrkan för dem. En mycket trevlig resa tyckte de 34 personerna som var med på dessa utflykter.

Ordf. Stig Sjöholm tackade alla som kommit och ett stort tack till de duktiga ungdomarna som spelade och sjöng så fint för oss. Han påminde även om Hjärnkoll den 17 maj på Majstångsbacken.
Friskvårdskommittén, genom Eva, puffade för fiske med metspö i Jugan den 24 maj och cykelåkningen till Selbäck den 31 maj. Det kommer att bli kyrkbåtsrodd i Nusnäs den 12 juni samt ett nytt inslag på torsdagar,
nämligen Chi gong.
Eftermiddagen avslutades med lotteridragningen vid kaffeborden.

Text och foto: Ing-Mari Kullander