2017-04-26 Britt-Liz roade seniorerna på SPF

Britt-Liz och Mats som spelar och sjunger en kärleksfull sång tillsammans

Lokalen på Majstångsbacken fylldes snabbt av förväntansfulla medlemmar. Börje Elofsson hälsade alla varmt välkomna
och berättade att eftermiddagen skulle gå i kärlekens tecken. Under applåder kom så Britt-Liz och hennes ackompanjör Mats Jonsson in.
Britt-Liz har ju många strängar på sin lyra och är kanske mer känd som "Sollerökäringen". Där kunde man höra henne i ett radioprogram för några år sedan.

Hon började med att sjunga: "Man får inte göra si, man får inte göra så".
Britt-Liz berättade att hon var från Sollerön, men har även bott i Orsa, där hon startade Teaterbaren. Hon förklarade sedan de olika dialekterna mellan olika orter. Det blev meningar på "Soldmål", Orsamål, Älvdalska och Rättviksmål. Detta gjorde hon med stor inlevelse.

Vi fick veta hur en av Billy Opels låtar uppstod: Var är Walter? Det kom ifrån Internets www, som det sedan blev en låt av. Britt-Liz berättade att hon nu var ute på hal is. Hon har gjort ett folklustspel som kommer att gå av stapeln i sommar, så vi var hjärtligt välkomna dit.

Nästa sång blev Barbro Hörbergs låt: Med ögon känsliga för grönt. Mats Jonsson, från Borlänge, en riktigt suverän musiker, sjöng en irländsk sång om ett flygbolag och om lågpris i alla former, men där allt gick fel. Det slutade med att i morgon tar vi bussen ner till Ullared! Vi fick även höra en sång om att hon var tondöv och hon sjöng verkligen falskt, men publiken fick sig ännu ett gott skratt av denna entertainer.
Britt-Liz och Mats avrundade det hela med ett Medley som bara handlade om mansnamn, Clas-Göran, Augustin, Micke, hälsa Mikael från mig och många flera. Långa applåder från publiken gjorde att det blev ett extranummer där hon sjöng om att bli äldre och att Jag är mogen.

Resekommittén redogjorde för kommande resor och Friskvårdskommittén framförde sina budskap om kommande aktiviteter.
Ordf. Stig Sjöholm tackade alla som kommit hit denna eftermiddag och puffade samtidigt för frågetävlingen Hjärnkoll som nästa gång blir den 17 Maj här på Majstångsbacken. Han söker även personer till Medlemsregistret och Hemsidan.

Nästa möte blir den 10 maj då ungdomar från Miranda musikskola underhåller på SPF.

Text o foto: Ing-Mari Kullander