2017-02-22 Underhållning med Musikquiz

Underhållning och musikquiz med Jon Norberg

• Börje Elofsson till vänster har hälsat dagens underhållare Jon Norberg välkommen
  • Jon Norberg underhåller
  • Några av medlemmarna som förväntansfullt väntar på frågorna som Jon hade med sig
  • Några av medlemmarna vid kaffeborden
  • Kaffeservering
  • Jon Norberg underhåller
  • Några av medlemmarna vid kaffeborden
  • Kaffeservering

Många medlemmar hade samlats till medlemsmöte denna onsdag. Alla hälsades varmt välkomna av Börje Elofsson, som fortsatte med att hälsa dagens underhållare välkommen in. Det var Jon Norberg, känd som både reporter och underhållare vid bland annat Sveriges Radio.

Jon Norberg berättade om sitt läsintresse, som han hade redan i unga år. Han började därför att utbilda sig till bibliotekarie.. Det gjorde han i Borås. Han arbetade halvtid med detta och under den andra delen skrev han för Borlänge tidning. Så småningom kom han till Sveriges Radio i Stockholm, där han arbetade som redaktionssekreterare ute på Gärdet.

Men han började längta hem till Dalarna och därför hängde han en dag ut Brages flagga utanför sin dörr. Det hör till saken att Radiosportens Åke Strömmer stack in huvudet och undrade varför den hängde där. Jon förklarade för Åke att han längtade hem och gärna ville ha ett jobb där uppe. Bara någon dag senare kom Åke Strömmer tillbaka till Jons rum och sade "Nu är det klart". Åke hade alltså ordnat ett jobb åt Jon Norberg på Riksradion i Falun. Där fick han själv välja vad han ville göra.

Hans tankar gick till relationer eller chans till romans och då blev det ett program som hette "Lust och längtan". Jon besökte även Säterdalen och där spelade Sven-Ingvars. Då fick han idén att själv starta ett program som hette "I afton dans". Han har även gjort lokalprogram med Mats Ingels med flera. Jon Norberg har även startat programmet "Sök och finn" och som fortfarande är populärt.

Efter sin pensionering för 2 år sedan turnerar han runt med Jons Musikquiz med frågor om vilka personer man efterlyser, vilka blommor, sport, dryck och vilka program som eftersöks. Detta gjorde han på ett mycket trevligt sätt med olika musiksnuttar att lyssna på. Det blev mycket uppskattat av publiken som gav honom långa applåder.

Text och foto: I-M Kullander