Onsdagsmöte 6 maj
Christer Ågren, program om ”Kent Andersson”
Christer Ågren, vissångare och kompositör, bjöd på sånger och texter av Kent Andersson, som var skådespelare vid Göteborgs Stadsteater. Han skrev också visor med doft från arbetarkvarter med både humor och en samhällskritisk udd. Han växte upp med många syskon i ett rum och kök. Han ville allra helst bli poet, vilket märks i hans texter som miljöskildringarna med morgonrodnadens skimmer över kvarterets innergårdar. Han sågs ofta med keps på huvudet. Han sade att oavsett borgare eller arbetare har vi samma "keps" inom oss. Han slutade sin karriär som hedersdoktor. I den fullsatta Domkyrkan på begravningen låg en keps och en doktorshatt på kistan.
Christer Ågren kom mycket nära honom i sin föreställning. Det var ett nostalgiskt möte och igenkänning av en kulturprofil från Götet, skickligt framfört av en rutinerad vissångare också från Götet och med en keps på huvudet.
ROLF HEDBERG