Attityd 65 Plus

Projektet Attityd 65 plus behöver din hjälp

Vi har tidigare informerat i Medlemsbladet och vid föreningsmöten att föreningen driver ett projekt, Attityd 65 plus, som vi har fått bidrag till från Allmänna Arvsfonden.

För vårt fortsatta arbete behöver vi fler vardagsberättelser om ålderism. Oftast kanske ålderismen bottnar i gammal vana och tanklöshet. Men om vi kan göra flera uppmärksamma på vardagsålderism så kan vi också ändra på sådana attityder.

Men för att göra detta behöver vi så många berättelser som möjligt om onödig vardagsålderism. Tänk till – har du själv varit utsatt?  Lyssna gärna runt, och – läser ni något i tidningen eller hör på TV, så skriv, rätt upp och ner. Behövs det så rättar vi till – och vi kommer inte ange något författarnamn – du lämnar således ditt bidrag helt anonymt om du önskar. Ditt namn blir helt ointressant i sammanhanget.

Ett exempel vi har fått in:

”SBAB skryter med att ha de lägsta räntorna för banklån. Jag ansöker om att flytta mina lån dit. Men nej. Enligt de regler som kreditlagstiftningen sätter upp skulle jag behöva en pension på över tjugotusen för att få göra det. Inte ens om jag säljer mitt hus och får insats till nästa boende får jag låna. Det är kränkande och jag förstår inte logiken”.

Vi är tacksamma om ni sänder era berättelser till:
Ewa Kardell, e-post: ewa.katrdell@gmail.com  Om du har frågor om projektet kan du kontakta Ewa Kardell. 070-610 83 91.
Attityd 65 Plus har en egen hemsida, här finns en länk till hemsidan: https://www.attityd65plus.se

SPF Seniorerna Tyresö

Projekt Attityd 65 plus, styrgruppen