Markuskyrkan, Björkhagen - onsdag 20 mars!

Följ med den 20 mars på en intressant guidad visning av Markuskyrkan i Björkhagen. Sigurd Lewerentz har ritat denna unika tegelkyrka, vilken invigdes 1960 och räknas till ett av de främsta verken i svensk arkitekturhistoria.

Markuskyrkan i Björkhagen är ritad av arkitekten Sigurd Lewerentz och uppfördes 1956-1963. Kyrkan räknas tillsammans med arkitektens andra kyrka, Sankt Petri (1962-1966) i Klippan, som en av höjdpunkterna i 1900-talets brutalistiska arkitektur. Lewerentz har ett arkaiskt formspråk och kyrkorummet associerar till de tidigaste kristnas katakomber eller klippkyrkor eller ännu äldre mysteriereligioner. De små fönster- och ljusinsläppen liknar de äldsta romanska kyrkorna. Kyrkan räknas till ett av de främsta verken i svensk arkitekturhistoria.

Datum och tid: onsdag 20 mars, klockan 14.00.
Plats: Samling klockan 13.45 utanför kyrkan.
Mötesavgift: 50 kronor.
Bindande anmälan senast den 15 mars till Gerd Henriksson, gerd.henriksson@telia.com eller 070-533 16 46. Sista betalningsdag är sista dagen för anmälan.
Högst 30 deltagare.

Betala i förväg när du anmält dig och fått veta att du har fått plats - helst till Swish 123 698 87 94 eller till PlusGiro 11 58 05-4. Ange alltid ditt namn och datum för aktiviteten.

Har du anmält dig och fått förhinder - lämna alltid återbud! Vid bindande anmälan debiteras alla avgifter om avbokningen sker efter sista anmälningsdagen.

All information om föreningens aktiviteter kan du läsa om i vårt vårprogram.

Välkommen!