Om föreningen

SPF Seniorerna Hedvig Eleonora är en mycket aktiv och välkomnande förening för alla oavsett om man bor på Östermalm eller på någon annan plats inom eller utanför Stockholm.

OM SPF SENIORERNA HEDVIG ELEONORA

Vi bevakar lokala pensionärsfrågor och har ett stort utbud av olika aktiviteter för våra medlemmar.

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan erbjuder vi föreläsningar och studiecirklar.

Årsavgiften 2024 är 350 kr och betalas direkt till Förbundet som skickar ut separat inbetalningskort.

Vänmedlemmar betalar 100 kr direkt till SPF Seniorerna Hedvig Eleonora, till Swish 123 698 87 94 eller till PlusGiro 11 58 05-4, ange namn och vänmedlem.

SPF Seniorerna Hedvig Eleonora är en av ca 830 föreningar och 27 distrikt i SPF Seniorerna, Sveriges Pensionärsförbund Seniorerna - en ideell, partipolitiskt och religiöst oberoende intresseorganisation för seniorer med ca 270 000 medlemmar i landet, som har till uppgift att på olika sätt ta tillvara pensionärernas intressen.

SPF Seniorerna Hedvig Eleonora bildades den 21 februari 1989 och har cirka 525 medlemmar. Hedvig Eleonora är en av fyra föreningar på Östermalm i Stockholm.

En viktig del av vår verksamhet är alla de aktiviteter som vi ordnar för våra medlemmar bl a i form av studiebesök, stockholmspromenader, månadsmöten med varierande program, resor och underhållning. Vi har även friskvårdsaktiviteter såsom gymnastik, dansträffar, stavgång och vandringar, där vi förutom fysisk aktivitet också har en givande social gemenskap. Vi har även mingel och pub-träffar.
Östermalmsföreningarna har, tillsammans med SPF Seniorerna Norrmalm, Resegruppen Östermalm Norrmalm, ett gemensamt reseprogram med både kortare och längre resor. Närmare information finns under fliken Program.

Vi bevakar lokala pensionärsfrågor med två egna representanter i Östermalms Pensionärsråd, som är ett rådgivande organ till stadsdelsnämnden. Rådet får löpande rapporter om utvecklingen av äldreomsorgen i stadsdelen och yttrar sig över remisser i stadsdelsnämnden, som berör eller påverkar äldres situation. Uppgiften är att ge pensionärerna inom stadsdelen inflytande och insyn i allmänna frågor som rör äldres levnadsförhållanden. Likaså att ta initiativ till förbättringar för stadsdelens pensionärer. Rådet har tio medlemmar.

Förbundet erbjuder genom Försäkringsbolaget Skandia gruppliv- och gruppolycksfallsförsäkring till förmånligt pris. Skandia grupplivförsäkring måste tecknas före fyllda 70 år men gäller sedan så länge man kvarstår som medlem i SPF. Mer information om försäkringarna och villkor finns hos Skandia www.skandia.se/spf.

Medlemmarna har många andra rabatter genom avtal med olika företag. Mer information finns på www.spfpension.se och under rubriken medlemsförmåner. SPF Seniorerna på Östermalm har därutöver utverkat generösa rabatter hos de lokala företagarna. Se listan över företag som ger rabatter 2024. Dessutom får Du förbundets medlemstidning Senioren hemskickad nio gånger om året.

SPF Seniorernas Väntjänst på Östermalm är en ideell förening som drivs av de fyra föreningarna på Östermalm. Föreningen har till syfte att kostnadsfritt bistå äldre på Östermalm med ledsagning till bl a sjukhus, läkare, fotvård, hårfrisörska mm. Vi följer också med på promenader. Väntjänsten bygger på SPF Seniorernas frivilliga insatser från medlemmarna. Du som är intresserad av att bli hjälpare eller själv behöver hjälp eller känner någon som skulle behöva hjälp, kontakta Väntjänsten, Kaisa Nord, tel 08-783 67 65, måndag-fredag kl 10.00 - 12.00 (övrig tid telefonsvarare).