KPR - Kommunala Pensionärs Rådet

För att kunna jobba som kommunalt pensionärsråd så kräver kommunen att pensionärsföreningarna samråder för att gemensamt föra talan i frågor som berör de äldre.

I Karlsborgs kommun finns tre pensionärsföreningar SPF, PRO och SKPF. Varje förening väljer en ordinarie och en ersättare på årsmötet som senare ingår i en samrådsgrupp som har till uppgift att ta vara på de uppkomna frågor som deltagarna har med sig till mötet. Inom samråds gruppen väljs en ordförande och en sekreterare. Vi har fyra ordinarie möten per år med kommunen.

Vid beredningen av de uppkomna frågor med kommunen, så är det samrådets ordförande och kommunens KPR ordförande samt en sekreterare som hanterar dessa. Kommunen vill ha en månad på sig att svara på frågorna och ev. hitta personer som är ansvariga för olika delar i kommunen som vi efterfrågar.

Jag vill informera våra medlemmar om vad samrådsgruppen har tagit upp på agendan, detta läggs in på vår hemsida efter att beredningen är avslutad. Protokollet efter kommunmötet kan läsas på kommunens hemsida.
Leif Brodd SPF
ordf samrådsgruppen
Klicka här för att komma till kommunens hemsida där du hittar ytterligare information och möteshandlingar.