Föreningshistoria

En kort beskrivning av föreningens bakgrund.

SPF, Seniorerna Tenhultsbygden.

Ett vackert, nästan sirligt handskrivet, dokument, i blått bläck, daterat 1994 02 18, berättar om hur och när SPF etablerades i ännu en ort i Sverige, denna gång i Tenhult, där en samling eldsjälar kommit överens om att ta initiativet.

Med stöd av SPF´s distriktsordförande, Einar Johansson, SPF Huskvarnas ordförande Sven-Gunnar Andersson och konsulent Dagny Bergvall-Persson togs ett beslut om att Tenhults-bygdens SPF skulle starta. Vid detta första sammanträde fungerade Sven-Gunnar Andersson som ordförande.

Detta första mötes sekreterare, Anders Hillinge, blev vald till en funktion, som han sedan genom åren skulle behålla och sköta exemplariskt. Som ordförande för avdelningen valdes Ella Grimmark, och hon skulle inneha denna befattning ända till 1999 då hon avsade sig uppgiften och Lars-Hugo Svensson tog över klubban. Lars Hugo efterträddes på posten av Tord Brink följd av Carl Stenholm och idag sitter Lars Sandblad med klubban i näven.

Avdelningens medlemsantal har under åren varierat, men under senare år har en positiv trend medfört ständigt ökat antal inskrivna SPF-are, ett bevis för och en konsekvens av att avdelningen skötts väl med attraktiva och intressanta aktiviteter för medlemmarna.
IS