Föreningens bildande.

Historik.

SPF Ås bildades den 6 mars 1990 på initativ av Karl-Erik och Britta Hermansson, Arne och Birgit Johansson, Josef och Greta Svensson, John Aronsson samt
John Albertsson. Gäster från distriktet var ordförande Karl Björnberg och
konsulent Dagny Bergvall Persson samt Axel Larsson, Bosebo.

Eftersom detta var den 50:e föreningen i Jönköpingsdistriktet fick vi ett standar i present.

10 medlemmar anslöt sig då, och vid årets slut var medlemsantalet 18 st.
Förste ordförande blev Karl-Erik Hermansson. Han avlöstes 2004 av Stig Karlsson.
Vid årsmötet 2013 avgick Stig Karlsson och som ordförande valdes Gunilla Ellström och Kerstin Johansson, som ska dela på uppdraget.
Så har åren rullat på, och i dag är vi en livaktig förening med ett 90-tal medlemmar.

Ås SPF firade 20-årsjubileum i Ås Förbundsgård 2010-03-29.

Festen inleddes med att ordföranden Stig Karlsson hälsade de närvarande 70 personerna välkomna. Därefter framförde Seniorprofilerna från Värnamo ett uppskattat kabaréprogram.

Historik över föreningens 20-åriga verksamhet lämnades av ordföranden.

Gratulationer med tal och blommor framfördes från distriktet av ordförande Ingrid Jansson och från samorganisationen av Maj Andersson och Uno Fritz.

Fem av de som startade föreningen var närvarande, nämligen Greta Svensson, Anna Johansson, Birgit Johansson, Britta och Karl-Erik Hermansson, och dessa hedrades med förbundets förtjänsttecken i silver och diplom för sina insatser i föreningen.

Tacktal hölls av Karl-Erik Hermansson.
Vid festligt dukade bord bjöds på landgångar och kaffe med tårta.
Festen avslutades med att ordföranden tackade alla de närvarande.

Kerstin Johansson och Gunilla Ellström delade ordförandeskapet 2013-2014,
sedan dess står Gunilla ensam.

Vi har bytt namn; nu heter vi SPF Seniorerna Ås, och vi har ny logga.
Det har väl varit delade meningar om både namn och logga,
men nu har vi dem och vi bär dem med stolthet.
Det representerar ju en förening som vi kan vara stolta över!

25-årsjubileum firades i Ås Förbundsgård 2015-03-16.
Då hade vi besök av distriktsordförande Ann-Christine Lind Hammarström.

SPF föreningen Ås firar 30 år.

Måndagen den 29 november firade föreningen 30 år. Pga pandemin har firandet blivit försenat, skulle firats förgående år. Sedan 2019 är Anita Thelin Johansson föreningens ordförande. Idag är det en livaktig förening med ett 80 tal medlemmar. Firandet inleddes med att ordförande Anita hälsade alla välkomna, och särskilt dagens underhållare Eva och Ingvars Musikskoj. Efter att medlemmarna intagit smörgåsbakelse vid de dukade långborden inleddes underhållningen. Det var Eva Grahn och Ingvar Pettersson från Ulricehamnstrakten som bjöd på en underhållande timme med musik och sketcher. Båda sjöng och spelade dragspel. Eva trakterade dessutom ukulele, blockflöjt och"sax". Efter underhållningen blev det kaffe och kaka. Ordförande tackade de medverkande med blommor. Därefter var det dax för lottdragning. Anita Thelin Johansson avslutade därmed 30 års firandet med att önska alla en God Jul och Gott Nytt År.