Rapport Månadsmöten

SPF Aneby har haft sin månadsträff för september. Dagens program innehöll information från kommunens medborgardialog samt information om andra kommunala frågor som rör pensionärer. Därefter visades filmen "Grabben från Trollsjön", som berättar om konstnären och musikern Håkan Stahres liv.
Kören framförde ett flertal sånger. Kaffeservering och lotteri avslutade månadens träff.

SPF Aneby har haft sin månadsträff för oktober i Allianskyrkans festsal. Bo Björk, tf. ordf. för denna träff, hälsade välkommen. Inledningsvis lämnades information om höstens vaccination mot influensa, vilken tidigare planerats att erbjudas i samband med månadsträffen i november. Vaccination mot både säsongsinfluensan och covid kommer istället att ske i Korskyrkan vid tider, som
kommer att meddelas bl.a. i ortspressen.
Idag besöktes vi av Strålrörskvartetten från Eksjö. Vi fick lyssna på och njuta av ett varierat utbud av låtar, som de som ville gärna sjöng med i. Musikernas sång och musik uppskattades mycket och skapade god och glad stämning.
I sedvanlig ordning serverades också gott kaffe och därefter var det lotteridragning.
Bo Björk avslutade träffen med att tacka musikerna och alla som kommit till dagens träff.

SPF Aneby har haft sin novemberträff i Allianskyrkans festlokal.
Ordförande Marianne Gustafsson hälsade välkommen till drygt ett femtiotal medlemmar. Därefter framförde kören med sina musikanter några för årstiden passande sånger.
Ett särskilt välkomnande riktades sedan till dagens gäst Ola Gustafsson, känd anebyprofil, som inbjudits för att berätta om sina fleråriga problem med hjärtsjukdom och därpå följande hjärttransplantation. Han berättade med ord och bilder på ett intressant och ur flera aspekter gripande sätt om sin resa som svårt hjärtsjuk till ett "nytt liv" efter att ha fått ett nytt friskt hjärta insatt.
Ola tackades med blommor för sitt deltagande vid dagens träff.

Ordföranden lämnade en kort redogörelse från senaste Seniordialogen, som hållits med representanter från Aneby kommun. Här hade bl.a diskuterats kvaliteten på den mat som serveras inom kommunens äldreomsorg. Denna diskussion planeras fortsätta under nästa år. Vid detta möte informerades också om den nya fritidsgård, som kommer att färdigställas i befintliga lokaler vid Fredstorget.

Efter påföljande kaffestund sjöng kören ytterligare ett par sånger.
Två nya medlemmar hälsades också välkomna till föreningen.
Efter sedvanlig lotteridragning avslutade ordföranden dagens träff och påminde om att det vid nästa månadsträff är dags för julfest.