Om föreningen SPF Seniorerna Hogdal

År 1949 bildades en pensionärsförening i Ytterhogdal. Under våren begärde man medlemskap i Sveriges Folkpensionärers Riksförbund, en partipolitiskt och religiöst obunden förening som numera går under namnet SPF Seniorerna.

Den nybildade föreningens första egentliga möte hölls den 11 september samma år och vid det laget hade 40 medlemmar anslutet sig. Pionjärerna var bl a Th Broman och Millie Broman. Även ”Herr och Fru Repfenning” kan nämnas bland pionjärerna.

Under åren har föreningen, som numera går under namnet SPF Seniorerna Hogdal tillhört olika distrikt. Sedan år 2022 ingår föreningen i Jämtland Härjedalens distrikt.

Föreningen har till uppgift att främja SPF Seniorernas mål genom att
- informera medlemmarna i frågor som berör dem
- verka för gemenskap, trygghet och trivsel bland medlemmarna
-  tillvarata medlemmarnas intressen på det lokala planet
  (t.ex i kommunens Pensionärsråd KPR och även i Regionens
   Pensionärsråd RPR)

SPF Seniorerna bildar opinion, skapar debatt och sprider kunskap.

Några frågor som man bl a driver är sänkt skatt för pensionärer, översyn av pensionssystemet och en äldreomsorg där individen sätts i centrum.

Som medlem i SPF Seniorerna får du en rad förmåner och vi arbetar löpande med att träffa nya avtal med olika samarbetspartners, så att du alltid ska få medlemsnytta när den är som bäst.