Rolf Hammar - föreläsning

Torsdagen den 17 januari föreläste Rolf Hammar på Brittgården om personer som gjort avtryck i hans liv

Rolf Hammar f.d. VD för Vasaloppet, besökte SPF Älvdalen på månadsmötet i torsdags. Föreläsningen var på Brittgården och ett 60-tal åhörare hade kommit för att höra Rolfs föreläsning som han kallade "Personer som gjort avtryck i mitt liv".

Rolf Hammar kom till Mora som skidåkare 1972. Han kom från Grängesberg.

Han var VD för Vasaloppet 1987-2008.

Han bjöd på ett uppskattat kåseri över olika möten med personer som har för honom betytt mycket. Möten som han värderar mer och mer i vår hetsiga värld.

Inledningen var om tre kungar.

HM Kungen Carl XVI Gustav, Skidkungen Mora-Nisse och Skidkungen Sixten Jernberg. Med humor blandat med allvar fick åhörarna en underhållande berättelse om Carl Gustavs Vasalopp. Kungen åkte Vasaloppet 1977, 1987 och 1997. Det fanns alltid Säpoagenter med. Kungen hade den bästa konditionen så männen från Säpo turades om att följa honom till målet. Väl i mål och vid en privat ceremoni fick de alla diplom. Men kungen var inte nöjd med att Säpofolkets diplom hade samma tid som kungens. Då gjorde man nya diplom för Säpofolket och där stod det bara ett streck på tidsraden.

Mora-Nisse, som vunnit 9 Vasalopp, var en mycket vanlig person som ofta var med när Vasaloppsledningen skulle träffa sponsorer och företag. Nisse var en riktig dörröppnare och var till stor hjälp. Sixten Jernberg, 2 Vasaloppssegrar, 4 OS-guld mm är en av de största idrottsprofilerna någonsin, sade Rolf. Både Sixten och Mora-Nisse har också skrivit varsin bok.

Nästa person som låg Rolf varmt om hjärtat var Sven Plex Pettersson. Rolf hade träffat honom många gånger. Hela 49 gånger har Plex bevakat Vasaloppet.

Men de som är de verkliga hjältarna är funktionärerna. Alla som kämpar för att arrangemangen över huvud taget kan ske arbetar runt Vasaloppet, före, under och efter. Funktionärer i alla åldrar ställer upp. Det är tack vare dom som Vasaloppet kan genomföras över huvud taget.

Rolf berättade också om mötet med Bempa, Paul Neal Adair och Dan Waern.

Avslutningsorden var följande: När kriget är slut det är först då man förstår vad man fått vara med om.

SPF ordföranden Bosse Nilsson tackade Rolf med blommor och orden: En mycket målande bild av upplevelser. Tack för en trevlig och underhållande föreläsning.

Därefter blev det kaffe med smörgås och småprat vid borden.

Efter fikastunden bjöd Orsa Dragspelsklubb på mycket musik och sång. Man spelade bl.a. älvdalslåten Repgubbarna, Sommargästernas vals och avslutade med Vi möts igen.

Bosse Nilsson tackade spelmanslaget med blommor.

Text: Lena Norin, Foto: Lena Norin och Margaretha Hårdén