Konstresa Torsby-Arvika-Karlstad

• Zornfotografier
  • Etsning av Rembrandt
  • Målning av Lars Lerin

Onsdagen den 28 augusti avreste medlemmar i SPF Älvdalen tillsammans med avdelningarna i Mora och Leksand till Torsby och Sahlströmsgården. Där åt vi en mycket god lunch och fick sedan en fängslande guidning av Bengt-Åke Sahlström som övertagit gården, som är fylld av minnen av märkliga konstnärsöden och starka personligheter. De tre syskonen Anna, Bror och Ida Sahlström levde där och dit kom deras konstnärsvänner Ivan Aguéli, Carl Wilhelmsson, Einar Nerman, Karl Nordström mfl. Gården i sekelskiftesmiljö har rika samlingar av konst och konsthantverk och mangårdsbyggnaden är idag museum.
Därefter bar resan av till Sunne och Berättarladan där en mycket fartfylld teaterföreställning, Eddan, spelades av Västanå Teater. Pjäsen var i två akter och i pausen avnjöt vi en god middag.
Åter på Sahlströmsgården övernattade vi på det fina hotellet. Efter en god frukost fortsatte vi vår resa till Arvika och Rackstadmuséet. Även där fick vi en intressant guidning. Vi fick höra om skulptören Christian Eriksson, känd för bl.a. skulpturen "Sankt Göran och Draken" som finns på Stadshuset i Stockholm. Han växte upp på gården, som idag inrymmer museum och kafé. Andra konstnärer som presenterades var Maja Fjaestad, textil- och måleri samt vackra träsnitt, Gustaf Fjaestad mest känd för sina vintermålningar, Björn Ahlgrensson vars mest kända verk är "Skymningsglöden" som hänger på Göteborgs konstmuseum samt Fritz Lindström känd porträttmålare. Vår egen Anders Zorn fanns också representerad med en utställning bestående av en mängd fotografier som lånats från Zornmuséet.
Till minne av konstnären Rembrandt, som avled för 350 år sedan, pågick en utställning bestående av ca 160 fantastiska etsningar.
Nästa anhalt blev Karlstad, där vi åt en mycket god lunch på Bröderna Olssons Elektriska och sedan gjorde ett besök på Lars Lerins konsthall, där vi fick en spännande guidning och fick se fantastiska målningar gjorda av Lars Lerin. Han är även författare och vi fick "känna på" flera tunga böcker som han skrivit. Lars Lerin var själv inte på plats, men några av oss hann se en skymt av Junior.
Efter dessa två dagar med museibesök vände vi åter till Dalarna med många bestående minnen av väldigt kunniga guider som fängslat oss med sin värmländska humor.