RESOR 2024

Obs! Som ni kommer att se nedan är inte alla uppgifter kompletta. Det kan bero på att vi i vår tur inte fått definitiva besked från arrangören. Om en resa är aktuell så titta på föreningens hemsida där uppdaterar vi kontinuerligt med information som gäller.

Du behöver inte ha någon att resa med att följa med på våra resor. På dagsresorna delar du bussäte, fika- och lunchbord med dina medresenärer. På lång-resorna kan du själv välja om du vill dela rum eller ha ett enkelrum. Vi äter oftast alla måltider tillsammans.

Även om anmälningstiden passerat kan du alltid höra av dig, det kan finnas platser kvar. Det är ENDAST de reseansvariga som kan svara på om en resa är fullbokad eller inte!

Reseansvariga:
Anmälan och förfrågan görs till:

Sten Johansson 070 – 589 96 30
Lars Kaneryd 070 – 788 24 11

Gemensam e-postadress/e-post:   resor@aktivarboga.se

I fältet 'Ämne' anger du vilken resa det gäller.
Obs! Ange resmål, namn, adress, postnummer och telefonnummer när du anmäler via mail eller sms. personnummer behövs om du anmäler dig till någon av våra båt- och/eller utlandsresor.

Läs "Viktigt att läsa" i slutet innan du anmäler dig!

En tur med båten GERDA
Tisdagen den 6 augusti

Följ med på båtupplevelse i hjärtat av Södermanland
Vi reser med ångslupen Gerda från Bälgviken via Näshultasjön till Haneberg
Båtresan tar c:a 2 timmar att tänka på är att slupen är en öppen båt utan sidskydd för vind eller regn så det kan vara bra med något extra att ta på även om inte farten är hög

Avresa: Arboga kl. 09.00
              Kungsör kl. 09.20
I resans pris ingår: Buss t.o.r. Båtresa Visning av Hanebergs gårdsmuseum Fika med Viby pinne Trevligt sällskap
Välkommen
Pris: 450 :-

Anmälan senast 20240701

En klassiker i år igen: Opera på Skäret ger i år Norma
Torsdagen den 15 augusti.

Det är första gången Opera på Skäret presenterar ett verk av just Bellini och vi kommer att ge 12 föreställningar som delas av två sångarlag. De bägge sångarlagen bestäms efter audition som vi arrangerar i november. Produktionsteam presenteras senare under hösten. Vincenzo Bellini skrev operan Norma tillsammans med librettisten Felice Romani. Förlagan till operan Norma var den franske skalden Alexandre Soumet`s tragedi Norma, ou Línfanticide. Handlingen utspelar sig i Gallien första århundradet e. Kr. Norma är som alla Bellinis operor en allegori över Italiens situation under Österrikes ockupation. För den tidens publik var det nästan övertydligt och han drabbades ibland av censur. Romani var en skicklig librettist som lyckades hålla balansen i sin kritik och därmed undkomma den värsta censuren. Den senare librettisten Carlo Pepoli (I puritani) hade inte samma känsla och det gav vissa problem när operan skulle framföras i Italien och Österrike.
Vi har platser på 2:a parkett, rad 8 – 11. Det innebär att man ser textningen bättre.
Vill man ha mellanaktsfika bokar man den direkt Pris: 1 285: - I priset ingår bussresa, entrébiljetter och middag.
Sista anmälningsdag: Meddelas senare
Hålltider : Meddelas senare

Arrangör: Viby buss som fakturerar

September: Efterfrågad UTLANDSRESA

Vi undersöker olika alternativ. Vi letar bl.a ​​efter destinationer med flyg som har vettiga avgångstider och är direktflyg. Så håll utkik på SPF-hemsidan för ytterligare information!

********************

ANMÄLAN till resa Anmäl dig till resorna på våra månadsmöten eller till nedan angivna reseansvariga.

Det underlättar vårt arbete om du anmäler dig före sista anmälningsdagen. Du kan dock ALLTID höra av dig även efter sista anmälningsdagen till alla resor, det kan finnas platser kvar! Även om den resa du är intresserad av att vara fulltecknad, skriv upp dig på reservplats. Vi lyckas ofta få med alla reserver också. Det är endast resekommittén som kan ge besked om en resa är fulltecknad eller inte.

Alla resor utgår från Arboga Resecentrum i Arboga (om inte annat anges).

Våra resor finns också på vår hemsida www.spfseniorerna.se/aktivarboga. Där kan du också läsa reserapporterna efter våra resor.

Resorna är i första hand till för våra medlemmar men det finns också andra välkomna. Observera att endast medlemmar omfattas av vår försäkring.

VIKTIGT, LÄS DETTA MYCKET NOGA!

Efter sista anmälningsdagen är din anmälan bindande vilket innebär att du får betala resan om du måste avboka och om inga reserver finns. Det gäller ALLA våra resor. Om vi ​​inte har någon reserv så hoppas vi att du själv kan ordna en ersättare.

Om du står som första reserv och vi får ett återbud så får du automatiskt en bekräftelse/faktura. Därför är det viktigt att även du som står som reserv avbokar om du inte kan åka med, före sista anmälningsdag. Du som är reserv, hör gärna av dig då och då för att få veta var på reservlistan du finns.
Kontakta ditt försäkringsbolag, där vet du om du har en försäkring med avbeställningsskydd som gäller vid sjukdom eller liknande.
Läs också respektive researrangörs avbeställningsvillkor.

OBS! Avanmälan görs endast till SPF:s reseansvariga. Researrangörerna/bussbolagen vet inte om vi har, eller vilka som är, reserver. OBS!
Avgångstider kan ändras, den rätta finns på fakturan!
Var snäll och säg till redan vid anmälan om du har någon specialkost.
Kontrollera att du för utlandsresor har giltigt pass och giltigt EU Försäkringskort!

Vi ses på våra resor och på våra månadsmöten!