Tunasols arbete inom äldrefrågorna

Tunasol arbetar mycket aktivt för att påverka kommunen i äldrefrågorna

2022-05 - Länk till politikerutfrågning om äldrefrågor

Pensionärsorganisationerna i Sollentuna (SPF Tunasol, SPF Grindslanten, RPG, PRO och Demensföreningen) arbetar aktivt för att påverka kommunens politik för äldre. Som exempel kan nämnas bostäder av olika slag, hemtjänst och bostadsanpassning, välfärdsteknik och träffpunkter. Även stadsplanering och tillgänglighetsfrågor ingår.

LÄNK till Arbetet med äldrepolitiska frågor i Sollentuna

Att arbeta aktivt för att påverka kommunen i äldrefrågorna är viktigt för att vi som äldre ska få den vård och omsorg som vi alla så småningom är i behov av. Det gäller då att vi får denna omsorg och även bemöts med respekt för vår person och för de behov vi har.

En viktig uppgift för SPF Tunasol är att vara med och skapa möjligheter för äldre människor att ha ett bra liv. Detta gör vi naturligtvis genom alla de aktiviteter vi har där vi umgås och har det trevligt.

Men vi gör det även genom att påverka de kommunala beslutsfattarna i hur den kommunala verksamheten utformas för att ge stöd till äldre som behöver hjälp och till att förebygga att vårdbehov uppstår.

Centralt arbetar vi inom SPF Seniorerna med frågor av nationell karaktär; pensioner, sjukvårdsreformer, beskattning mm.

På distriktsnivå arbetar vi framförallt med sjukvårds- och trafikfrågor eftersom detta är regionfrågor.

På vår nivå gäller det framför allt det som kommunen ansvarar för. Här finns boenden av olika slag, seniorboende, trygghetsboende och äldreboende där ökad trygghet är viktig och socialt umgänge finns och där det senare finns behov av vård och omsorg. På den kommunala nivån finns även hjälp och stöd när man bor kvar i den vanliga bostaden. Här finns frågor som seniorträffar, kulturutbud av olika slag, hemtjänst och andra förebyggande insatser. På den kommunala nivån har vi också trafik- och planeringsfrågor och sådant som har att göra med tillgänglighet.

Vårt samarbete med kommunen sker mestadels genom det Kommunala Pensionärsrådet, men även i kontakter med politiska nämnder och med partiorganisationer. För att vår möjlighet att påverka skall bli effektivt har vi sedan många år en gemensam organisation med övriga pensionärsföreningar och demensföreningen. Vi kallar denna organisation för Äldrerådet.

Vill du göra en insats inom detta område så hör av dig till någon av Tunasols representanter inom Äldrerådet.