Månadsmöten

Vi börjar kl 14.00 i Församlingssalen, Edsvikskyrkan, Kapellvägen 2

Entré 50:- per medlem (endast kontant betalning) inkl kaffe eller te med bröd, underhållning och lokalhyra. Du får även aktuell information från styrelsen på mötet. Vi säljer lotter och lottar även ut trisslotter på entrébiljetten!

29 jan Eva-Karin Gyllenberg
1980 anställdes Eva-Karin på Dagens Nyheter som den första kvinnliga sportjournalisten på tidningen. Efter tre år gick hon vidare till Stockholmsredaktionen, har även skrivit på Familjesidan, Kulturredaktionen, Kåseri på Namn och Nytt (under signaturen EKG).

Eva-Karin kommer att visa bilder och berätta under rubriken ”Stockholm på trekvart - om konst och konstigheter i   Stockholm”.

26 feb Årsmöte
Länk till Årsmöteshandlingar. Ingen entréavgift men kaffe med bröd serveras

25 mars "I huvudet på fotografen Lennart Nilsson"
Ann Fjellström, bonusdotter till Lennart Nilsson, kommer att tala om sin pappa, kanske vår mest världsberömde fotograf, mest känd för sin banbrytande titthålsfotografi inom medicin. Hans mest kända alster är filmen ”Sagan om livet” och boken ”Ett barn blir till.”

29 april Fixartjänst och digitalt stöd
Fixartjänst - har du svårt att hålla balansen? Behöver du hjälp med att byta glödlampor och batterier, hänga upp gardiner eller sätta fast lösa sladdar? Du som är pensionär och är 65 plus eller har en funktionsnedsättning kan få hjälp gratis av vår fixarhjälp.

Digitalt stöd - du kan även få stöd med digitala tjänster utifrån vad just du behöver hjälp med. Det kan till exempel vara att lära dig nya funktioner på din mobil, dator eller surfplatta.

Vi kommer också att få informationen om SPF Seniorernas satsning på appen "Mötesglädje".

27 maj  Björn Hemstad - vi växte upp med Rock & Roll
Vi växte upp med Rock & Roll är en show med mycket rockmusik och här görs en resa till ungdomstiden med minnen från skoltiden, moppen, första kyssen, körkortet, systembolaget, Radio Luxemburg, Radio Nord, danserna, filmer och introduktionen av TV med mera.

5 juni  ”Våravslutning” på Lillstugan
Välkomna till Lillstugan kl 13.00. Det kommer att serveras en välkomstdrink, buffé, lättöl/bordsvatten - vin betalas kontant på plats. Kaffe och kaka

210 kr per person - max 60 personer.

Tidigast den 20 maj och senast den 28 maj
Ring eller mejla till Birgitta Hultkvist, 070-791 24 30 eller birgitta.hultkvist@gmail.com

Betalning
Efter platsbekräftelse senast den 28 maj till Tunasols plusgiro 411 90-0.

Adress/Buss
Johannesbergsv 5, buss 526 från Sollentuna C till Rådanvägen

Parkering
Det finns några P-platser utanför Värdshuset

26 aug TV-profilen Claes Elfsberg - anmälan
Claes Elfsberg är en av Sveriges mest erfarna och kända programledare. Han föreläser om medias roll i samhället, ålderismens konsekvenser och att hantera sorg i livet.

Vi får vara max 90 personer i lokalen. Anmäl dig tidigast den 18 aug till  Annika Karlsson, spftunasol@gmail.com eller 073-625 78 08.

30 sep Britt Östlund - professor emeritus på KTH
Ska vi vara rädda för AI (artificiell intelligens)? Eller hur sätter man en undersköterska på månen? Vi får lyssna på  professor emeritus Britt Östlund som satt sin prägel på forskningen om människors relation till teknik och fokusera på den centrala frågan: Vilken roll har teknologi i äldre personers liv och i vården och omsorgen av äldre?