Distriktsstämma 2017-04-05 på Länsmuseet Härnösand

SPF Seniorerna VÄSTERNORRLANDSDISTRIKTET STÄMMA LÄNSMUSEÉT I HÄRNÖSAND 2017-04-05
Ett verksamhetsår har förflutit och ett nytt har påbörjats. Goda idéer från det gamla året skall föras över till det nya och förhoppningsvis leda fram till ett fullgott seniorliv. Årets stämma sker som vanligt i det anrika Länsmuseet på Murberget. 64 ombud från 21 av 22 föreningar har hörsammat kallelsen. Samtliga 9 röstberättigade styrelsemedlemmar finns också på plats. Dagen inleds med registrering och därefter är det dags att ta del av fikabuffén. Med alla på plats inleder distriktets ordförande Tommy Magnusson mötet med att hälsa alla välkomna, samt att presentera dagens underhållare TRIOLEN, en trio bestående av Pia Högström, Nizze Lindholm och Love Edvall. Trion låter sin musik flöda ut bland mötesdeltagarna, och smattrande applåder förkunnar att underhållningen uppskattas. Innan förhandlingarna inleds ger Tommy en resumé över det gångna året:
Året har varit en blandning av positiv energi, visioner och optimism, men tyvärr också en blandning av ilska, frustration och pessimism. De negativa upplevelserna kan utan tvekan hänföras till handläggningen av de nya systemen webb och medlemsregister. 2015 ingick förbundet ett avtal med Softronic, och samarbetet med den tidigare leverantören Föreningssupport upphörde. Redan från början uppdagades ett flertal problem, vilket distriktsstyrelsens datakunniga kunde konstatera. Konsekvenserna blev att styrelsens frågor till förbundet accelererade. Distriktets mentor Birgitta Borg från förbundet, bjöds in till ett styrelsemöte, och fick flera frågor att ta med sig till förbundet. Många av styrelsens frågor har blivit obesvarade. Problemen har kostat distriktsstyrelsen både tid och energi, som hade kunnat användas till annan viktig verksamhet. Styrelsen är också medveten om de problem, som de ofullständiga systemen skapat för föreningarna. I distriktsstyrelsen finns en vilja att fortsätta bearbeta förbundet till dess att systemen kommer att fungera. Ett tänkbart alternativ är att snarast byta leverantör och gå tillbaka till Föreningssupport.
De positiva inslagen i distriktets verksamhet har varit det rika utbudet på utbildningar, som distriktet har anordnat. "Förening för alla" har gett deltagarna en inblick i föreningsarbete och medlemsvärvning. Datautbildningar och utbildning för revisorer och syn-och hörselansvariga har uppskattats. Sedvanliga ordförandekonferenser har inneburit information. Tommys medverkan i distriktsordförandekonferenser (DO) har gett information från kontakten med förbundet. Representanter för LPR och KPR har tagit del av landstingets och kommunernas verksamhet och därmed kunnat lämna förslag och synpunkter.
I verksamhetsberättelsen för 2016 finns närmare information om distriktets verksamhet. I verksamhetsplanen framgår planer inför framtiden. Ekonomin är som vanligt utan anmärkning och resultatet blev ansvarsfrihet för styrelsen.
Förhandlingarna avslutas av mötesordförande Nea-Mari Österlund. Ett stort tack till Nea-Marie och de övriga i presidiet, Margit Lundqvist och Yvonne Thunberg. Ett STORT TACK även till övriga deltagare samt TRIOLEN. Förbundet har sin kongress i Gävle den 13-15 juni. Säkert kommer många synpunkter och frågor att ventileras. Ännu en stämma har avverkats. Nu är det bara ett år kvar till nästa.
Text Lars Bohlin