Presentation styrelsemedlemmar

Kalevi Niemi, ny ordförande i distriktsstyrelsen
Född 1947 i Finland, men uppvuxen (sedan 1951) i Örnsköldsvik. Utbildade mig så småningom till ingenjör inom el. Läste sedan vidare och tog en Masterexamen inom Internationellt Företagande och Marknadsföring i Uppsala samtidigt som jag arbetade på ASEA. Det är bakgrunden till att jag jobbade utomlands ett antal år. Startade min arbetsbana på Hägglunds och avslutade och gick i pension med Hägglunds som arbetsgivare.
Efter giftermål så skaffade vi hus i Sollefteå Kommun, närmare bestämt 20 km utanför Junsele. Den har jag kvar och tillbringar höstarna där under älgjakten.
Efter att ha jobbat utomlands ett antal år så flyttade jag till Sundsvall, där jag bor idag. Är skild sedan ett antal år tillbaka, har 2 barn och 2 barnbarn. Alla håller till i södra delarna av Sverige. (Stockholm och söderut)
Fritiden ägnar jag mig åt stugan, jakt, resor och golf(sporadiskt).
Ordförande i SPF Gaffelby 2017-2021 och ytterligare ett antal uppdrag

Björn Mårtensson, vice ordförande
Född 1946 och uppvuxen i Örnsköldsvik. Gick gymnasiet i Sundsvall och hamnade sedan i Uppsala. Tjänstgjorde som underofficer vid Upplands Signalregemente 1967-1973 samtidigt som en jur. kand examen vid universitetet lästes in. Växlade sedan till civila statsförvaltningen och tillbringade över 30 år i olika befattningar på SPV (Statens Pensionsverk) och CSN (Centrala Studiestödsnämnden) innan jag återvände till Försvarsdepartementet/Näringsdepartementet och fick förmånen att tillbringa  ett år på skjutfält, regementen och testanläggningar i Norrland.
Bosatt i Sundsvall sedan 1976, gift med Lilian snart sedan 50 år, tre döttrar med familj spridda i Sverige, 6 barnbarn, Fritiden ägnas åt att njuta av livet företrädesvis på resa eller i fjällstugan.
Ordförande i SPF Freja 2014-2021 plus ett antal andra uppdrag som så sakteliga avvecklas i takt med stigande ålder.

Bengt Strandberg, utbildningsansvarig
Född 1940 och uppväxt i Björna. Efter en sejour efter norrlandskusten är jag nu från 2012 tillbaka på en plats 20 meter från Gideälven och ca 3 km från mitt barndomshem. Verkstadsskola bilmekaniker Sandö. Arbete nått år, lumpen, läste vidare till maskiningenjör Sundsvall, arbetat som produktionstekniker på Volvo Umeverken sedan Ådalshus i Kramfors. ”Drabbades av grönavågen” slutet 70-talet, hoppade av karriärstegen, köpte en jordbruksfastighet i Långviksmon började med grönsaksodling på friland och det utvecklades till en handelsträdgård. Överlåten till nästa generation numera nedlagd. Under resans gång startade jag även en redovisningsbyrå som jag fortfarande driver ihop med min nuvarande fru. Satt i fullmäktige under 80-talet i Örnsköldsviks kommun för Centerpartiet. 2014 var med och dra igång 5 fiberföreningar i vårt område. Dessa håller nu på att avvecklas, nätet överlåts till Telia. Kassör i SPF Fyrklövern.

Britt Jönsson, kassör i distriktsstyrelsen
Född 1944 i Helgum utanför Sollefteå, uppvuxen i Hammarstrand där jag tog realexamen och därefter en handelsutbildning. Flyttade till Sollefteå 1962 där jag fortfarande bor. Fick tidigt mina tre söner(var 3-barnsmamma vid 25)och har nu 6 barnbarn. Skilde mig 1982, träffade min nuvarande man 1987.Hela mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat med kassa och bokföring, senaste 32 åren innan pensionen hos Jeansons Järn-och bygg, sedemera Fresks i Sollefteå. Varit kassör i flera olika idrottsföreningar och fackligt aktiv inom HTF Mellannorrland. Fritiden har jag ägnat år bl.a gymnastik, varit gymnastikledare i över 30 år. Är sedan 10 år kassör och medlemsregisteransvarig i SPF Gemenskap i Sollefteå.

Lars Sundholm, sekreterare i distriktsstyrelsen
Född 1946 i Örnsköldsvik men uppvuxen i Sundsvall. Gymnasium på matematisk gren i Sundsvall och därefter studier i Uppsala som ledde till en Fil kand examen i tillämpad matematik med inriktning på den dåvarande ADB branschen. Mina studier kompletterades på kvällstid på Umeå Universitet och Mitthögskolan under 80-talet med en ekonomexamen parallellt med mitt yrkesarbete. Jag har arbetat på Skogsbrukets Datacentral, SCA Data samt ett antal IT konsultbolag. Jag har varit VD för ett IT-konsultbolag samt haft eget företag. Mina arbetsuppgifter har varit allt ifrån programmering, utveckling av informationssystem, ledning av projekt, utveckling av effektiva arbetsmetoder, leveransansvarig (tid och kostnad) för såväl medelstora (<10 msek) och stora fastprisuppdrag (<100 msek), som komplexa och stora program (> 1 miljon arbetstimmar). Kunderna har funnits i Sverige, Norden och Europa (Exvis FN i Geneve). Jag blev änkeman 2006 efter ett äktenskap under 40 år. Jag har två flickor och fyra barnbarn. Sedan 2009 sambo med Ulla. Sekreterare i SPF Seniorerna Freja i 5 år. Ledamot i distriktsstyrelsen i 4 år.

Margareta Nordströma, ledamot i distriktsstyrelsen.
Margaretas uppgift är att representera distrikten i Regionens Pensionärsråd (RPR).

Hans Ullberg, ledamot i distriktsstyrelsen
Hans uppgift är att samordna KPR över våra 7 kommuner, så att vi trycker på områden som förbundet prioriterar för våra representanter i kommunernas KPR.